Czytasz wypowiedzi znalezione dla zapytania: Starostwo Powiatowe w Opolu Lubelskim





Temat: Nałęczowska KD rusza!!!
Jak podaje lubelska Gazeta Wyborcza, na 10 października zaplanowano oficjalny
przejazd nałęczowską wąskotorówką. Wicepremier M. Pol wydał zezwolenie na
przejęcie kolejki przez Starostwo Powiatowe w Opolu Lubelskim, a to z kolei
oddało ją w uzytkowanie firmie z Kalisza.
Ciekawe jak długo pojeździ, w każdym razie życze sukcesów.

2 x Rp1
Rafał Ravajas Borowski

Przeczytaj więcej odpowiedzi



Temat: Nałęczowska KD rusza!!!


Jak podaje lubelska Gazeta Wyborcza, na 10 października zaplanowano oficjalny
przejazd nałęczowską wąskotorówką. Wicepremier M. Pol wydał zezwolenie na
przejęcie kolejki przez Starostwo Powiatowe w Opolu Lubelskim, a to z kolei
oddało ją w uzytkowanie firmie z Kalisza.
Ciekawe jak długo pojeździ, w każdym razie życze sukcesów.

2 x Rp1
Rafał Ravajas Borowski

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl


A jakiś przejazd dla MK w najbliższym czasie będzie organizowany :)
pozdro&szacun PITER

Przeczytaj więcej odpowiedzi



Temat: Nałęczowska KD rusza!!!


| Jak podaje lubelska Gazeta Wyborcza, na 10 października zaplanowano
oficjalny
| przejazd nałęczowską wąskotorówką. Wicepremier M. Pol wydał zezwolenie na
| przejęcie kolejki przez Starostwo Powiatowe w Opolu Lubelskim, a to z kolei
| oddało ją w uzytkowanie firmie z Kalisza.
| Ciekawe jak długo pojeździ, w każdym razie życze sukcesów.

| 2 x Rp1
| Rafał Ravajas Borowski

| --
| Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

A jakiś przejazd dla MK w najbliższym czasie będzie organizowany :)


A tego to nie wiem. Trza by sie zorientować i z szefostwem WTMKŻ pogadac, czy
wpływy też tam siegaja.

2 x Rp1
Rafał Ravajas Borowski

Przeczytaj więcej odpowiedzi



Temat: [pr]Nałęczowska wąskotorówka zaprasza
http://www1.gazeta.pl/lublin/1,35640,1409196.html

Pierwszy turystyczny kurs po zimowej przerwie zapowiada w niedzielę
Nałęczowska Kolej Dojazdowa

Ta jedyna w regionie wąskotorówka została założona jeszcze w końcu XIX w.
przez ziemiańską rodzinę Kleniewskich. Początkowo była to kolej przemysłowa,
służąca do przewozu buraków cukrowych do cukrowni w Zagłobie, początkowo
wagoniki były ciągnięte przez konie. Od 1918 r. została przekształcona w
kolej towarowo-osobową PKP.

W zeszłym roku nad jedną z największych atrakcji turystycznych regionu
zawisły czarne chmury. Nałęczowska kolejka zarabiała niespełna 30 proc.
środków na swoje utrzymanie, więc jako nierentowne połączenie kolejowe
została wyłączona ze struktur PKP. W maju Zarząd PKP SA podjął decyzję o
przekazaniu majątku wąskotorówki Starostwu Powiatowemu w Opolu Lubelskim.
Jego wartość wynosiła ponad 50 tys. euro, dlatego potrzebna była też zgoda
ministra infrastruktury Marka Pola. Po kilku miesiącach oczekiwania PKP
przekazało nałęczowską kolejkę starostwu opolskiemu. Teraz wąskotorówką
administruje Nałęczowska Kolej Dojazdowa, która organizuje przede wszystkim
imprezy turystyczne na zamówienia grup wycieczkowych. Kursy otwarte dla
wszystkich chętnych są sporadyczne - z reguły nie częściej niż raz w
miesiącu.

W niedzielę będziemy mogli pojechać ciuchcią z Nałęczowa do Karczmisk, przez
Kębło, Niezabitów, Obliźniak. Trasa kolejki, prowadząca przez zalesione
wąwozy, zaliczana jest do największych atrakcji turystycznych regionu.

Początek podróży retro o godz. 11 na Dworcu PKP w Nałęczowie. Po przyjeździe
o 12.30 do Karczmisk zaplanowane jest ognisko na leśnej polanie. Po
dwugodzinnej przerwie ciuchcia wyjedzie z powrotem do Nałęczowa, gdzie
dotrze około 16. Bilety - 10 i 5 zł (ulgi dla dzieci i młodzieży z ważną
legitymacją szkolną lub studencką).

Następny taki kurs zaplanowany jest dopiero w niedzielę 4 maja. Szczegółowe
informacje: Nałęczowska Kolej Dojazdowa - tel. (0 81) 828 70 18.

Pozdrawiam
Krzysiek

Przeczytaj więcej odpowiedzi



Temat: [wąsk] [pr] Wąskotorówka jeździła ponad 100 lat, teraz jej los jest zagrożony
http://miasta.gazeta.pl/lublin/1,35640,3898543.html

Wąskotorówka jeździła ponad 100 lat, teraz jej los jest zagrożony
Marta Szczecina
2007-02-05, ostatnia aktualizacja 2007-02-05 19:06
Zabytkowa kolej wąskotorowa w województwie lubelskim - jedna z
najciekawszych atrakcji turystycznych Nałęczowa - przynosi straty.
Na stronach Stowarzyszenia Kolejowych Przewozów Lokalnych znalazła się
informacja, że z początkiem stycznia nałęczowska kolejka zostaje wyłączona
ze struktur SKPL. Powodem był "brak zainteresowania oraz odmowa
partycypowania w kosztach przez właściciela, czyli Samorząd Powiatowy w
Opolu Lubelskim". Tym samym pojawiła się groźba, że działalność kolejki
zostanie zawieszona. - O fizycznej likwidacji nie ma mowy, bo jest zapisana
w rejestrze zabytków, a więc potrzebna byłaby zgoda konserwatora - mówi
naczelnik Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej Stanisław Ogonek.

W Polsce jest zaledwie około 20 takich kolejek, które wożą turystów, jednak
z każdym rokiem ta liczba się zmniejsza.

Początki nałęczowskiej wąskotorówki sięgają 1892 r. Powstała wtedy
prowizoryczna linia z drewnianymi szynami łącząca folwark Polanówka z
cukrownią "Zagłoba". Na początku wagoniki ciągnęły konie. W 1900 r. położono
tory żelazne. Dalszą rozbudowę przerwała I wojna światowa, Rosjanie
zepchnęli parowozy do Wisły i zniszczyli tory. Po wkroczeniu wojsk
austriackich Polacy je odbudowali i trakcja została przedłużona do
Nałęczowa. Kolejkę udało się uchronić też przed hitlerowcami, kolejarze
ukryli parowozy w lasach. W latach 90. znacznie zmniejszyła się liczba
przewozów towarowych. W 2001 r. PKP zwolniło ponad 200 pracowników, a ruch
kompletnie zamarł. Dopiero kiedy rok później właścicielem zostało Starostwo
Powiatowe w Opolu Lubelskim i kolejkę wydzierżawiło SKPL, stała się ona
atrakcją dla turystów. - W zeszłym roku przewieźliśmy 13 tys. osób. Do
wyboru jest kilka tras. W Karczmiskach-Polanie organizowane jest ognisko,
podjeżdżają też bryczki - mówi Ogonek.

Mimo to kolejka przyniosła prawie 100 tys. zł strat. Kiedy SKPL
poinformowało, że ma zamiar się jej pozbyć, między spółką a starostwem
opolskim zaczęły się rozmowy.

- Chcemy, żeby kolejka funkcjonowała cały czas. Będziemy szukać
rozwiązania - wyjaśnia starosta opolski Zenon Rodzik.

Czy uda się uratować wąskotorówkę, dowiemy się za kilka tygodni. Wiadomo
już, że do końca tego roku na trasie planowany jest ruch. - Jednak, żeby to
się udało, starostwo musi nas wspomóc finansowo. Inaczej nie uda się
zrealizować tego zamiaru. Kolejka przynosi straty już czwarty rok. Chcemy
się jednak rozwijać. W planach mamy zachęcenie turystów z Kazimierza Dolnego
i Nałęczowa, zorganizowanie pociągu do Wilkowa, a także zwiększenie
towarowych dowozów kamienia do budowy dróg - wyjaśnia prezes SKPL Tomasz
Strapagiel.

Zenon Rodzik na razie nie mówi, jak chce zdobyć pieniądze na dofinansowanie
funkcjonowania wąskotorówki. Nie wyklucza, że część funduszy znajdzie się w
budżecie powiatu, zapowiada, że będzie ich też szukał z innych źródeł.
Jakich? - Mamy trzy warianty. Na razie nie chcę o nich mówić - odpowiada.

Obecnie nałęczowska wąskotorówka finansowana jest tylko z przejazdów
turystycznych. Cena takiej przejażdżki w zależności od trasy wynosi od 450
zł do dwóch, trzech tysięcy zł.

Przeczytaj więcej odpowiedzi
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aircar.opx.pl