Czytasz wypowiedzi znalezione dla zapytania: stare samochód Warszawa
Temat: AustroWegry po prawej czy po lewej?
Użytkownik Rabbit McCroolick <croolikusu@usunto.poczta.fmw wiadomości
do grup dyskusyjnych napisał:at8itr$i1@news.gazeta.pl...
A jednak istnaily przepisy drogowe przed I wojna swiatowa, pozwole sobie
zacytowac moja kultowa ksiazke (A.M. Rostocki, Historia starych
samochodow,
Warszawa 1981 s. 250 - 252):
Nie jestem przekonany czy określały z której strony drogi jechać.
Ale nie będę się sprzeczał. Możesz mieć jednak racje.
Temat: AustroWegry po prawej czy po lewej?
Dnia Thu, 12 Dec 2002 00:52:27 +0100, "Rabbit McCroolick"
<croolikusu@usunto.poczta.fmnapisał/napisała:
A jednak istnaily przepisy drogowe przed I wojna swiatowa, pozwole sobie
zacytowac moja kultowa ksiazke (A.M. Rostocki, Historia starych samochodow,
Warszawa 1981 s. 250 - 252):
(ciach)
Mam nadzieję, że ktoś się tym zainteresował i dał na stronę?;)))
Piotr K.
---
skasujto.pkurc@poczta.onet.pl
Witryna grupy dyskusyjnej pl.sci.historia:
http://www.historia.icenter.pl/
Temat: AustroWegry po prawej czy po lewej?
| Użytkownik Rabbit McCroolick <croolikusu@usunto.poczta.fmw
wiadomości
| do grup dyskusyjnych napisał:at8itr$i1@news.gazeta.pl...
| A jednak istnaily przepisy drogowe przed I wojna swiatowa, pozwole
sobie
| zacytowac moja kultowa ksiazke (A.M. Rostocki, Historia starych
| samochodow,
| Warszawa 1981 s. 250 - 252):
| Nie jestem przekonany czy określały z której strony drogi jechać.
| Ale nie będę się sprzeczał. Możesz mieć jednak racje.
Nie twierdze, ze owczasne przepisy precyzowaly ktora strona maja poruszac
sie pojazdy - trzeba bylo sie po prostu stosowac do miejscowych obyczajow.
A
byly one rozne w roznych krajach Europy i wielu juz dociekalo skad ta a
nie
przeciwna strona sie jezdzilo, teorii slyszalaem juz za sto.
Z kolei kwestia po ktorej stronie ma byc kierownica w samochodzie na dobre
ustalila sie po II ws gdy pojawia sie w Europie pojazdy wytwarzane
naprawde
masowo. Przed wojna wiekszosc samochodow mozna bylo zamawiac w opcji
lewo -
lub prawostronnej niezaleznie od obowiazujacego rodzaju ruchu. Ale
oplacalne
dla producenta to bylo tylko wtedy gdy skala produkcji byla stosunkowo
niewielka. We Wloszech to dopiero byla paranoja - w miastach obowiazywal
ruch prawostronny a poza miastami lewostronny (wladze uznaly, ze latwiej
bedzie kierowac na gorskich drogach, gdy kierowca bedzie blisko krawedzi
drogi).
Słyszałem że z tego powodu we Włoszech do dziś produkuje się ciężarówki z
kierownicą po prawej
Szymon
Temat: AustroWegry po prawej czy po lewej?
Użytkownik Rabbit McCroolick <croolikusu@usunto.poczta.fmw wiadomości
do grup dyskusyjnych napisał:at8itr$i1@news.gazeta.pl...
| A jednak istnaily przepisy drogowe przed I wojna swiatowa, pozwole
sobie
| zacytowac moja kultowa ksiazke (A.M. Rostocki, Historia starych
samochodow,
| Warszawa 1981 s. 250 - 252):
Nie jestem przekonany czy określały z której strony drogi jechać.
Ale nie będę się sprzeczał. Możesz mieć jednak racje.
Nie twierdze, ze owczasne przepisy precyzowaly ktora strona maja poruszac
sie pojazdy - trzeba bylo sie po prostu stosowac do miejscowych obyczajow. A
byly one rozne w roznych krajach Europy i wielu juz dociekalo skad ta a nie
przeciwna strona sie jezdzilo, teorii slyszalaem juz za sto.
Z kolei kwestia po ktorej stronie ma byc kierownica w samochodzie na dobre
ustalila sie po II ws gdy pojawia sie w Europie pojazdy wytwarzane naprawde
masowo. Przed wojna wiekszosc samochodow mozna bylo zamawiac w opcji lewo -
lub prawostronnej niezaleznie od obowiazujacego rodzaju ruchu. Ale oplacalne
dla producenta to bylo tylko wtedy gdy skala produkcji byla stosunkowo
niewielka. We Wloszech to dopiero byla paranoja - w miastach obowiazywal
ruch prawostronny a poza miastami lewostronny (wladze uznaly, ze latwiej
bedzie kierowac na gorskich drogach, gdy kierowca bedzie blisko krawedzi
drogi). Dlatego luksusowe limuzyny zamiawiano przewaznie z kierownica po
prawej stronie, wszak tylko luksusowe pojazdy byly w stanie pokonywac
bezproblemowo dluzsze trasy podczas ktorych trzeba bylo wyprzedzac roznego
rodzaju zawalidrogi, a kierownica po prawej stronie w ruchu lewostronnym
mail ulatwione zadanie. Tak bylo jeszcze na przelomie lat 40. i 50. XX w.
pozdr