Czytasz wypowiedzi znalezione dla zapytania: Starostowie piotrkowscy
Temat: ruiny nad potokiem w Jamnej
Właściciele klucza rybotyckiego
Trójca i Jamna Dolna przez prawie cały okres swojego istnienia
należały do klucza rybotyckiego i wraz z nim zmieniały właścicieli.
W 1367 r. Kazimierz Wielki nadał słabo wówczas zaludnione dorzecze
górnego Wiaru Stefanowi Węgrzynowi herbu Sas. Pierwsi właściciele,
którzy za siedzibę obrali sobie istniejącą już wtedy wieś Rybotycze,
przyjęli nazwisko Rybotyccy. Przez cały XV w. prowadzili oni w
swoich dobrach intensywną akcję osadniczą, zakładając kilkanaście
nowych wsi. Także wtedy Rybotycze uzyskały prawa miejskie, nadane
przez króla Kazimierza Jagiellończyka. Na początku XVI w. klucz
rybotycki przeszedł za długi w ręce Stanisława i Rafała
Kormanickich. Sto lat później dobra rybotyckie kupił Jan Tomasz
Drohojowski, referendarz koronny i starosta przemyski. W 1617 r.
jego syn Marcin Mikołaj Drohojowski sprzedał klucz rybotycki
Mikołajowi Wolskiemu z Podhajec, marszałkowi wielkiemu koronnemu.
Następnie, drogą małżeństwa w 1638 r., właścicielem dóbr został
wspominany już łotr Mikołaj Ossoliński, starosta piotrkowski,
nowotarski, skalski i knyszyński. Po jego zamordowaniu w 1663 r.
klucz odziedziczył syn Jerzy. Pod koniec XVII w. włości przeszły w
ręce Sobieskich. W XVIII w. należały kolejno do Lubomirskich,
Radziwiłłów i Brześciańskich, a następnie w XIX w. do Tyszkowskich.
Paweł Tyszkowski zapisał część dóbr Polskiej Akademii Umiejętności,
która przejęła je w 1920 r. i pozostawała ich właścicielem do 1939 r.
Budowę dworu obronnego w Jamnej Dolnej/Trójcy przypisuje się
Korniaktom w XVI w. Z powyższego opisu, sporządzonego na podstawie
przewodnika Krycińskiego, wynika, że przez cały XVI w. właścicielami
klucza rybotyckiego, a wraz z nim Trójcy i Jamnej Dolnej, byli
Kormaniccy. W związku z tym mam pytanie: czy Korniaktowie to inaczej
Kormaniccy? A może Kryciński coś pominął? W XIX w. dwór już nie
istniał. Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: s-8 przez piotrkow i belchatow ?
Ja wiem:
"Stanowisko w sprawie przebiegu drogi S8 Wrocław –Warszawa
Społeczeństwo regionów wieluńskiego, piotrkowskiego, bełchatowskiego,
tomaszowskiego i rawskiego jest oburzone i zaniepokojone informacjami
dotyczącymi zmiany dotychczasowego przebiegu drogi S8 Wrocław – Piotrków –
Bełchatów – Wieluń - Warszawa.
W nowej propozycji proponowanej przez łódzkie lobby marginalizuje się potrzeby
regionalne związane z krajowym układem drogowym. Nowo proponowane rozwiązanie
drogowe bardzo negatywnie wpłynie na rozwój gospodarczy naszego regionu, a tym
samym pogłębi jego dalszą stagnację i prowincjonalizację.
Nowy przebieg trasy S8 z Wrocławia w kierunku na Sieradz i Warszawę wiąże się
ze znacznymi kosztami wynikającymi z konieczności ponownego wytyczenia
przebiegu tej trasy, a także z wykupem gruntów pod planowaną inwestycję.
Mając na uwadze aspekt ekonomiczny – zaangażowane ogromne środki na realizację
trasy nr 8, wysoki wskaźnik bezrobocia, zagrożenie dla dynamicznie
rozwijających się firm oraz niepewny byt funkcjonującej linii kolejowej jak
również zaniechanie realizacji linii Piotrków – Bełchatów – Wieluń - Wrocław
APELUJEMY
w imieniu naszych miast i powiatów o utrzymanie dotychczasowego przebiegu drogi
ekspresowej S8 tak, by przebiegała zgodnie z istniejąca drogą Nr 8, co w
znaczny sposób obniży koszty jej budowy i pozwoli zachować atrakcyjność
gospodarczą regionu.
Podpisali:
Stanisław Cubała Starosta Piotrkowski
Andrzej Czapla Zastępca Prezydenta Piotrkowa Trybunalskiego
Jacek Zatorski Starosta Bełchatowski
Marek Chrzanowski Prezydent Bełchatowa
Mieczysław Łuczak Starosta Wieluński
Mieczysław Majcher Burmistrz Wielunia
Józef Matysiak Starosta Rawski
Andrzej Barański Starosta Tomaszowski" Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: Rzeczniku UM, dlaczego..
Oficjalne stanowisko władz miast w sprawie S-8, które podpisał m.in.
Wiceprezydent Piotrkowa Trybunalskiego zamieściłem poniżej.
Cała batalia o S-8 rozpoczęła się w 2000r. Drogę expresową wywalczył dla
regionu ówczesny Marszałek Województwa, przez kilka lat mieliśmy spokój, droga
wpisana została do projektu Ministerstwa Infrastruktury, a teraz ....a teraz
rozpoczęła się już kampania wyborcza. Łódzcy parlamentarzyści robią się aktywni
i próbują zmieniac istniejące już plany w sprawie s-8, na korzyść Łodzi rzecz
jasna.
Stanowisko w sprawie przebiegu drogi S8 Wrocław –Warszawa
Społeczeństwo regionów wieluńskiego, piotrkowskiego, bełchatowskiego,
tomaszowskiego i rawskiego jest oburzone i zaniepokojone informacjami
dotyczącymi zmiany dotychczasowego przebiegu drogi S8 Wrocław - Piotrków -
Bełchatów - Wieluń - Warszawa.
W nowej propozycji proponowanej przez łódzkie lobby marginalizuje się potrzeby
regionalne związane z krajowym układem drogowym. Nowo proponowane rozwiązanie
drogowe bardzo negatywnie wpłynie na rozwój gospodarczy naszego regionu, a tym
samym pogłębi jego dalszą stagnację i prowincjonalizację.
Nowy przebieg trasy S8 z Wrocławia w kierunku na Sieradz i Warszawę wiąże się
ze znacznymi kosztami wynikającymi z konieczności ponownego wytyczenia
przebiegu tej trasy, a także z wykupem gruntów pod planowaną inwestycję.
Mając na uwadze aspekt ekonomiczny – zaangażowane ogromne środki na realizację
trasy nr 8, wysoki wskaźnik bezrobocia, zagrożenie dla dynamicznie
rozwijających się firm oraz niepewny byt funkcjonującej linii kolejowej jak
również zaniechanie realizacji linii Piotrków - Bełchatów - Wieluń - Wrocław.
APELUJEMY
w imieniu naszych miast i powiatów o utrzymanie dotychczasowego przebiegu drogi
ekspresowej S8 tak, by przebiegała zgodnie z istniejąca drogą Nr 8, co w
znaczny sposób obniży koszty jej budowy i pozwoli zachować atrakcyjność
gospodarczą regionu.
Podpisali:
Stanisław Cubała Starosta Piotrkowski
Andrzej Czapla Zastępca Prezydenta Piotrkowa Trybunalskiego
Jacek Zatorski Starosta Bełchatowski
Marek Chrzanowski Prezydent Bełchatowa
Mieczysław Łuczak Starosta Wieluński
Mieczysław Majcher Burmistrz Wielunia
Józef Matysiak Starosta Rawski
Andrzej Barański Starosta Tomaszowski
Poseł Elżbieta Radziszewska w sprawie drogi S-8
Poseł Elżbieta Radziszewska z Platformy Obywatelskiej zadeklarowała poparcie
dla dotychczasowego przebiegu drogi S-8 przez Piotrków Trybunalski, Bełchatów i
Wieluń. Pani Poseł Radziszewska wyszła z inicjatywą zjednoczenia wszystkich
parlamentarzystów ziemi piotrkowskiej we wspólnym proteście przeciwko zmianie
dotychczasowego przebiegu drogi S-8. Zmianę trasy w projekcie Ministerstwa
Infrastruktury chce przeforsować na korzyść stolicy województwa "łódzkie
lobby".
Przeczytaj więcej odpowiedzi