Czytasz wypowiedzi znalezione dla zapytania: Starostowie sieradzcy





Temat: Czy Z.Czarny to niemiecki Slonzok!
Witam!

ballest napisał:

> Nie rozumiem Bolek, co ma piernik do wiatraka?

Na przełomie XIV i XV w. Sulimczycy byli już całkowicie
spolonizowani. W GG mogli by zostać co najwyżej Rückgedeutschte, ale
chyba by nie chcieli. Więc Jan Farurej i jego ojciec, starosta
sieradzki, byli Polakami. Fakt, że w Sieradzu 95% mieszkańców było
Niemcami nie mówi nic o narodowości starosty.

Przeczytaj więcej odpowiedzi



Temat: S8: Warszawa-Łódź-Sieradz-Wrocław
sieradzanie w sztafecie S8
co wy na to?

Sztafeta poparcia drogi ekspresowej S8.
Najpierw zaangażował się w zbieranie podpisów poparcia. W
liceach "Jagiellończyku", którego jest uczniem, a także "Żeromskim" oraz
Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych, zwanych popularnie "ekonomikiem", zebrał 500
podpisów tych, którym zależy, aby ósemka nie ominęła Sieradza.

- Pomogli mi w tym koledzy z samorządów tych szkół, a w liceum, do którego
chodzę, osobiście zbierałem podpisy, bo należę też do szkolnego samorządu -
wyjaśnia Tomek Krakowski.

Mówi, że w sztafecie znajdzie się cała Młodzieżowa Rada Miasta. Nie ćwiczy z
kolegami biegów, ale uważa, że wszyscy dotrą do Warszawy, bo są w dobrej formie.

Licealiści zjawili się w sieradzkim magistracie po przygotowane tutaj
formularze poparcia dla ósemki, kilka dni przed publicznym ogłoszeniem przez
prezydenta miasta obywatelskiej akcji na rzecz S8. Jacek Walczak wykorzystał do
tego spotkanie wielkanocne, zorganizowane wespół ze starostą sieradzkim i
dowódcą jednostki. - Chcę wszystkich namówić do wspólnej akcji. Przygotowaliśmy
listy popierające drogę ekspresową S8 przebiegającą przez Sieradz - Zduńską
Wolę - Łask - Pabianice - Łódź. Zaprosiliśmy tutaj 200 gości. Jeśli każdy
weźmie druk i zbierze 30 podpisów, to już będzie ich 6 tysięcy. Dla wspólnej
sprawy, w interesie Sieradza.

Podpisy mają marszałkowi Sejmu i premierowi zanieść biegacze, którzy z Sieradza
wyruszą do stolicy 19 kwietnia o godz. 7.45, by stawić się w stolicy o godz. 9
następnego dnia. Sztafeta będzie się zatrzymywać w wielu miejscowościach po
drodze i zbierać podpisy tych mieszkańców, którym zależy, by ósemka przebiegała
blisko nich.

Obecnie wariant łódzki S8 istnieje w rządowych dokumentach, ale nie brakuje
zwolenników zmiany tej trasy na korzyść Piotrkowa Trybunalskiego, Bełchatowa i
Wielunia. W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie po raz
kolejny analizowany jest przebieg ósemki. W maju ma być wiadomo, który wariant
zwyciężył.

(bbs) - Dziennik Łódzki

sieradz.naszemiasto.pl/wydarzenia/718228.html
oraz prez.Kropiwnicki o S8:

sieradz.naszemiasto.pl/wydarzenia/718196.html Przeczytaj więcej odpowiedzi



Temat: Nasze dawne województwo

Nowe województwo
Sieradz, Konin i Kalisz mogą znaleźć się w nowym województwie środkowopolskim.
O jego powstanie od kilku lat silnie zabiega kaliskie Stowarzyszenie na rzecz
Rozwoju Regionu i Utworzenia Województwa Środkowopolskiego. Władze Sieradza o
secesji od województwa łódzkiego wyrażają się jednak sceptycznie

Sieradz przez większą część swojej długiej historii odgrywał znaczącą rolę na
mapie politycznej i administracyjnej Polski. Był stolicą księstwa i
województwa. Kryzys przyszedł wraz z rozbiorami. Jako miasto wojewódzkie gród
nad Wartą odrodził się dopiero w 1975 roku, gdy Polskę ówczesne władze
podzieliły na 49 województw. Radość z tego faktu nie trwała długo. Po zmianie
ustroju i reformie administracyjnej w 1999 roku Sieradz zdegradowany został do
roli miasta powiatowego i włączony do województwa łódzkiego.
W tym samym czasie z utratą funkcji miasta wojewódzkiego pożegnał się także
Kalisz, który włączony został do Wielkopolski. Jeszcze w 1997 roku w Kaliszu
zawiązał się jednak Komitet Obrony Województwa Kaliskiego. Zdziałał jednak nie
wiele. To właśnie jednak z tego komitetu wyrosło Stowarzyszenie na rzecz
Rozwoju Regionu i Utworzenia Województwa Środkowopolskiego. - Problemy
Wielkopolski sprowadzają się dziś do problemów Poznania. Dlatego postanowiliśmy
walczyć o region - wypowiada się o nowym województwie Stanisław Zalejski,
prezes stowarzyszenia. W nowym województwie obok Kalisza znaleźć miałby się
także Konin oraz Sieradz. Województwo środkowopolskie obejmowałoby tereny
właśnie tych trzech byłych województw, a zamieszkiwałoby je kilkaset tysięcy
osób.
Najbardziej na utworzeniu nowego województwa zależy Kaliszowi, który pretenduje
do roli stolicy nowego tworu. Pod koniec czerwca radni kaliscy jednogłośnie
poparli postulat o utworzeniu w Polsce nowego województwa środkowopolskiego. Za
pomysłem jest też większość kaliszan. - Obecnie w kraju można zaobserwować
silne tendencje do tworzenia nowych województw. Widać też jednocześnie pewne
słabości obecnych samorządów wojewódzkich. Reforma z 1999 roku nie spełniła
swoich celów. Rozwijają się przede wszystkim miasta wojewódzkie. Odbywa się to
kosztem reszty województwa - mówi Ryszard Biniecki, dyrektor Kancelarii
Prezydenta Kalisza.
Mniej sceptycznie do kaliskiego pomysłu podchodzą w Koninie i Sieradzu. Wbrew
wypowiedziom prezesa Zalejskiego, województwo środkowopolskie nie ma mocnego
poparcia wśród sieradzkich samorządowców. - Dla nas jest to propozycja mało
interesująca. Co to zmienia? Porównując Kalisz i Łódź widać, że bardziej
rozwija się to drugie miasto. Nas interesowałoby przywrócenie sytuacji sprzed
1999 roku. Do województwa środkowopolskiego podchodzę dosyć sceptycznie -
wyjaśnia Kazimierz Kościelny, starosta sieradzki.
Przesadnego entuzjazmu nie widać również wśród władz miejskich Sieradza. - Na
początku obecnej kadencji, jeszcze z senatorem Jerzym Pieniążkiem byliśmy
zaproszeni na spotkanie o województwie środkowopolskim. Nie angażowaliśmy się
jednak w ten pomysł. Najlepsze rozwiązanie dla Sieradza to sytuacja z 49
województwami. Teraz następuje rozwój takich miast jak Poznań, Łódź i Wrocław.
Miasta te rozwijają się kosztem pozostałych części poszczególnych województw -
mówi Jacek Przybyłek, sekretarz Urzędu Miasta w Sieradzu.
Sami mieszkańcy Sieradza również sceptycznie myślą o przystąpieniu do nowego
województwa. Z zapytanych przez nas kilkudziesięciu osób jedynie kilka z
entuzjazmem opowiadało się za secesją od Łodzi. - Może pod Kaliszem bylibyśmy
lepiej traktowani. Wielkopolanie byli zawsze zaradniejsi od łodzian - mówią
zwolennicy województwa środkowopolskiego.
Kalisz nie jest jedynym miastem w Polsce, który ma ambicje stworzenia nowego
województwa. Do marszałka Sejmu wpłynęła już inicjatywa utworzenia województwa
środkowopomorskiego ze stolicą w Koszalinie. Podobne ambicje mają także
Częstochowa, Płock i Radom. Komisje sejmowe nowymi województwami mają zająć się
pod koniec roku, gdy minie zamieszanie związane z wyborami samorządowymi.
Gdyby miało dojść do tworzenia województwa środkowopolskiego o przyłączeniu się
do niego sieradzanie powinni mieć możliwość wypowiedzenia się w powszechnym
referendum. Koncepcja odłączenia się od Łodzi dla wielu jest kusząca. Pamiętać
jednak należy, że jeżeli nowe województwo powstałoby, to i tak Sieradz
spełniałby w nim rolę drugorzędną. Łódź zastąpiłby po prostu Kalisz...

www.7dni.nasze.pl/test3/infopage.php?id=46

CHyba tu na forum nie zagldaja
Przeczytaj więcej odpowiedzi



Temat: Znowu powraca temtat województwa kaliskiego
Nowe województwo. Kalisz zamiast Łodzi - więcej "przeciw" niż "za"
(tygodnik "Siedem Dni", Zduńska Wola)

Sieradz, Konin i Kalisz mogą znaleźć się w nowym województwie środkowopolskim.
O jego powstanie od kilku lat silnie zabiega kaliskie Stowarzyszenie na rzecz
Rozwoju Regionu i Utworzenia Województwa Środkowopolskiego. Władze Sieradza o
secesji od województwa łódzkiego wyrażają się jednak sceptycznie

Sieradz przez większą część swojej długiej historii odgrywał znaczącą rolę na
mapie politycznej i administracyjnej Polski. Był stolicą księstwa i
województwa. Kryzys przyszedł wraz z rozbiorami. Jako miasto wojewódzkie gród
nad Wartą odrodził się dopiero w 1975 roku, gdy Polskę ówczesne władze
podzieliły na 49 województw. Radość z tego faktu nie trwała długo. Po zmianie
ustroju i reformie administracyjnej w 1999 roku Sieradz zdegradowany został do
roli miasta powiatowego i włączony do województwa łódzkiego.

W tym samym czasie z utratą funkcji miasta wojewódzkiego pożegnał się także
Kalisz, który włączony został do Wielkopolski. Jeszcze w 1997 roku w Kaliszu
zawiązał się jednak Komitet Obrony Województwa Kaliskiego. Zdziałał jednak nie
wiele. To właśnie jednak z tego komitetu wyrosło Stowarzyszenie na rzecz
Rozwoju Regionu i Utworzenia Województwa Środkowopolskiego. - Problemy
Wielkopolski sprowadzają się dziś do problemów Poznania. Dlatego postanowiliśmy
walczyć o region - wypowiada się o nowym województwie Stanisław Zalejski,
prezes stowarzyszenia. W nowym województwie obok Kalisza znaleźć miałby się
także Konin oraz Sieradz. Województwo środkowopolskie obejmowałoby tereny
właśnie tych trzech byłych województw, a zamieszkiwałoby je kilkaset tysięcy
osób.

Najbardziej na utworzeniu nowego województwa zależy Kaliszowi, który pretenduje
do roli stolicy nowego tworu. Pod koniec czerwca radni kaliscy jednogłośnie
poparli postulat o utworzeniu w Polsce nowego województwa środkowopolskiego. Za
pomysłem jest też większość kaliszan. - Obecnie w kraju można zaobserwować
silne tendencje do tworzenia nowych województw. Widać też jednocześnie pewne
słabości obecnych samorządów wojewódzkich. Reforma z 1999 roku nie spełniła
swoich celów. Rozwijają się przede wszystkim miasta wojewódzkie. Odbywa się to
kosztem reszty województwa - mówi Ryszard Biniecki, dyrektor Kancelarii
Prezydenta Kalisza.

Mniej sceptycznie do kaliskiego pomysłu podchodzą w Koninie i Sieradzu. Wbrew
wypowiedziom prezesa Zalejskiego, województwo środkowopolskie nie ma mocnego
poparcia wśród sieradzkich samorządowców. - Dla nas jest to propozycja mało
interesująca. Co to zmienia? Porównując Kalisz i Łódź widać, że bardziej
rozwija się to drugie miasto. Nas interesowałoby przywrócenie sytuacji sprzed
1999 roku. Do województwa środkowopolskiego podchodzę dosyć sceptycznie -
wyjaśnia Kazimierz Kościelny, starosta sieradzki.

Przesadnego entuzjazmu nie widać również wśród władz miejskich Sieradza. - Na
początku obecnej kadencji, jeszcze z senatorem Jerzym Pieniążkiem byliśmy
zaproszeni na spotkanie o województwie środkowopolskim. Nie angażowaliśmy się
jednak w ten pomysł. Najlepsze rozwiązanie dla Sieradza to sytuacja z 49
województwami. Teraz następuje rozwój takich miast jak Poznań, Łódź i Wrocław.
Miasta te rozwijają się kosztem pozostałych części poszczególnych województw -
mówi Jacek Przybyłek, sekretarz Urzędu Miasta w Sieradzu.

Sami mieszkańcy Sieradza również sceptycznie myślą o przystąpieniu do nowego
województwa. Z zapytanych przez nas kilkudziesięciu osób jedynie kilka z
entuzjazmem opowiadało się za secesją od Łodzi. - Może pod Kaliszem bylibyśmy
lepiej traktowani. Wielkopolanie byli zawsze zaradniejsi od łodzian - mówią
zwolennicy województwa środkowopolskiego.

Kalisz nie jest jedynym miastem w Polsce, który ma ambicje stworzenia nowego
województwa. Do marszałka Sejmu wpłynęła już inicjatywa utworzenia województwa
środkowopomorskiego ze stolicą w Koszalinie. Podobne ambicje mają także
Częstochowa, Płock i Radom. Komisje sejmowe nowymi województwami mają zająć się
pod koniec roku, gdy minie zamieszanie związane z wyborami samorządowymi.
Gdyby miało dojść do tworzenia województwa środkowopolskiego o przyłączeniu się
do niego sieradzanie powinni mieć możliwość wypowiedzenia się w powszechnym
referendum. Koncepcja odłączenia się od Łodzi dla wielu jest kusząca. Pamiętać
jednak należy, że jeżeli nowe województwo powstałoby, to i tak Sieradz
spełniałby w nim rolę drugorzędną. Łódź zastąpiłby po prostu Kalisz...

www.7dni.nasze.pl/test3/index.php Przeczytaj więcej odpowiedzi



Temat: Kto wie gdzie będzie leciała autostrada ?

Walka o ekspresówkę
Trwa walka o sieradzki przebieg trasy ekspresowej S8. Protestują mieszkańcy,
samorządowcy, politycy. Nadal jednak nie wiadomo, czy ich wysiłek zakończy się
sukcesem. Rząd mówi, że droga będzie, ale nie wiadomo jak będzie przebiegać

O problemach z trasą ekspresową S8 pisaliśmy już w ubiegłym tygodniu, gdy na
jaw wyszła najnowsza propozycja Komitetu Opiniowania Inwestycji, działającego
przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który chce, żeby droga
ekspresowa wiodła przez Piotrków, Bełchatów i Wieluń, zamiast przez Sieradz,
Zduńską Wolę, Pabianice i Łódź. Choć ten drugi wariant zapisany jest niemal we
wszystkich najważniejszych dokumentach określających przebieg autostrad i dróg
ekspresowych w Polsce, z Narodowym Planem Rozwoju na lata 2007-13 na czele, to
istnieje silny lobbing na rzecz zmiany tych planów. Tajemnicą poliszynela jest
tutaj postać Marka Jurka, marszałka Sejmu i posła z Piotrkowa Trybunalskiego,
który może mieć wpływ na ostatnie pomysły GDDKiA.







Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy dyrekcji dróg krajowych zapewnia
wprawdzie, że powstanie droga ekspresowa na odcinku Łódź - Pabianice - Sieradz -
Wrocław. Dodaje jednak, że równocześnie prowadzone są analizy kilku wariantów
budowy drogi ekspresowej. - Poprzednie władze ustaliły przebieg bez wymaganych
dokumentów. Teraz komisja musi sprawdzić i wykazać, która z wersji jest
najkorzystniejsza i udowodnić dlaczego - mówi rzecznik GDDKiA. Właśnie to
ostatnie sformułowanie budzi niepokój wszystkich mieszkańców miejscowości na
trasie Łódź-Sieradz. Stanowisko GDDKiA i Jerzego Polaczka, ministra transportu,
który uchyla się od odpowiedzi, którędy pobiegnie S8 jest tym bardziej dziwne,
że argumenty ekonomiczne jasno przemawiają za wariantem sieradzkim. Natężenie
ruchu na odcinku Łódź - Sieradz jest dwa razy większe niż na trasie Piotrków -
Wieluń. Według prognoz w 2010 roku przez Sieradz przejeżdżać ma ponad 21 tys.
pojazdów na dobę. Zduńska Wola rozjeżdżana będzie przez 24 tys. samochodów. Co
więcej po wielu staraniach Łodzi, Zduńskiej Woli, Sieradzowi i innym miastom
udało się zdobyć 20 mln zł na przygotowanie projektu i wykup gruntów pod S8 na
odcinku Łódź - Sieradz. W przyszłym roku droga miała już być budowana. Czy
teraz te pieniądze mają być zabrane? Nie wiadomo.
- Przebieg planowany jest od dziesięciu lat. Badanie wariantów robi się chyba
na początku, a nie gdy wszystko jest zaplanowane. Nie trzeba zresztą robić
badań, bo gołym okiem widać, że regionowi sieradzkiem S8 jest potrzebna - mówi
Jacek Walczak, przewodniczący koła miejskiego Platformy Obywatelskiej w
Sieradzu i kandydat tej partii na prezydenta Sieradza.
To właśnie PO i Stowarzyszenie "Młodzi Demokraci" zorganizowało protest w
czasie otwarcia odcinka autostrady A2 pod Strykowem. "Rząd ma nas w nosie,
Sieradz chce S8!" - transparent z takim hasłem mógł zobaczyć Jarosław
Kaczyński, premier RP i inni oficjalni goście w Strykowie.
Protestuje zresztą nie tylko PO. Zgodnym głosem o sieradzki przebieg S8 walczą
wszystkie siły polityczne. Protest wysyłały władze miejskie Sieradza,
parlamentarzyści, zarówno PiS jak i SLD, jak i władze powiatowe. - Ktoś nagle
zadecydował, że to o co walczymy od kilku lat może być zniweczone. To jest
śmieszne. Wysłaliśmy protest do GDDKiA w Warszawie - komentuje Kazimierz
Kościelny, starosta sieradzki.
Jeszcze w tym tygodniu o S8 mają rozmawiać ze sobą dwaj rywale o fotel
prezydenta Sieradza - Walczak i Cezary Szydło, kandydat PiS. Do walki o trasę
ekspresową włączyły się także inne samorządy. W tej chwili trwają prace nad
powołaniem stowarzyszenia gmin, miast i powiatów, które wspólnie będą lobowały
nad przebiegiem "ósemki" trasą Łódź - Sieradz. Akces do niego zgłosiło już
ponad połowa samorządów, przez które ma przebiegać droga S8.





Czy wysiłki samorządowców, polityków, dziennikarzy i mieszkańców przyniosą
jakiś efekt - nie wiadomo. Nie wiadomo też, czy racje ekonomiczne, które
przemawiają za budową S8 przez Sieradz i Zduńską Wolę, okażą się silniejsze od
racji politycznych. Od budowy trasy ekspresowej zależy los kilku miast. S8 ma
ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarczego miejscowości przez które ma
przebiegać. Zmiana jej przebiegu pozbawi Sieradz, Zduńską Wolę oraz Łask nie
tylko inwestorów, ale również nastręczy ogromnych problemów komunikacyjnych.

I komentarz:
trasa S-8 - 2006-08-03 14:52:19
Jak długo jeszcze będziemy pisać pisma w tej sprawie? Może wreszcie zacznijmy
chodzić po przejściu dla pieszych i zablokujmy krajową 14. Wtedy ktoś nas
zauważy. Myślę, że pisane przez naszych samorządowców pisma są zwyczajnie
wrzucane do kosza. Dziwię się, że lokalna rozgłośnia radiowa, tak popularna w
regionie nie pobudzi ludzi do podjęcia jakiś działań. W tym kraju nie można o
coś grzecznie prosić i to dostać!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
autor: ~mariola



W zasadzie moze jakby zablokowac jakies pasy i stworzylby sie wielki korek to
zobaczyiby jaki ogromnym zjawiskiem jest liczba tych samochodow
przejezdzajacych na tej trasie?
Przeczytaj więcej odpowiedzi
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aircar.opx.pl