Czytasz wypowiedzi znalezione dla zapytania: sterownik silnika
Temat: Elektronika dla Wszystkich 09/05
Elektronika dla Wszystkich 09/05
Rozmiar: 28mb
W numerze:
- 40-kanałowy odbiornik CB. Moduł syntezy czestotliwości cz.1
- Sterownik silnika krokowego
- Regulator DC
- Częstościomierz & generator na PC
- Konwerter KF w 10 minut
- "Reprezentacyjny" wzmacniacz mocy stereo
- Irytator - dokuczliwy natręt nocny
- Energooszczędna błyskotka
- Akcelerometr - siłomierz elektroniczny z ADXL311
- Transformatory od podszewki cz.2
- Jeszcze o zasilaczach PC
- Szkoła Konstruktorów - Rozwiązanie zadania 111 - Sterownik wentylatora do łazienki (WC)
- Raport z placu budowy - 9/05
- Pod lupą. Wiadomości podstawowe cz.1
- Oscyloskop - najlepszy pomocnik elektronika cz.2
- Programowanie procesorów w jezyku C cz.4
- MEU - Ofensywa płaskich czyli definitywny zmierzch kineskopu cz.4
- Rubryki stałe
Link:
KUNIEC Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: Elektronika Praktyczna 06/08
Elektronika Praktyczna 06/08
Rozmiar: 75mb
Temat numeru:
Krótkofalarski modem audio z USB
-Sterownik silnika krokowego z interfejsem NODBUS
-4-kanłowy mikser z interfejsem MIDI
-Czytnik kart SD na ARM-IE
-Konwerter ASCII - wideo
-Moduł alarmu domowego
-Echo cyfrowe
Link:
KUNIEC Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: Nowy Elektronik 8-9/07
Nowy Elektronik 8-9/07
Opis
Nowy Elektronik - dwumiesięcznik Sierpień/Wrzesień 2007
W numerze:
- "Gadający" samochód lub dowolne urządzenie
- Dysk twardy jako pamięć masowa dla mikrokontrolerów
- USB <> RS-232 <> RS-TTL konwerter 6 w 1
- Sterownik efektów laserowych
- Analogowy sterownik silnika prądu stałego (PWM)
- Zasilacz kamer do monitoringu
- Super nadajnik TV
- Prostownik do ładowania akumulatorów samochodowych
- Sztuczne obciążenie, czyli "pożeracz prądu"
- Programowana pozytywka, czyli dźwięki z procesora
- Lampka "BAJER"
- Miniaturowy stereofoniczny wzmacniacz słuchawkowy
- Minikamera pogłosowa
KUNIEC Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: punto - gdzie sie podpiac z pomiarami
Czy sonda lambda jest odcinana czy nie i jeżeli nie to czy jej odczyty
wtedy
są prawidłowe?
nie jest odcinana i caly czas podaje dane do kompa przez co moze
glupiec(sterownik silnika) i po przelaczeniu na benzyne p[are minut sie
ustawiac na ekonomiczny tryb
tak, sa prawidlowe
Myślałem żeby wykorzystać sonde lambda, do ustawienia mieszanki dla LPG.
zapomnij
Temat: punto - gdzie sie podpiac z pomiarami
Czy sonda lambda jest odcinana czy nie i jeżeli nie to czy jej odczyty
wtedy
są prawidłowe?
nie jest odcinana i caly czas podaje dane do kompa przez co moze
glupiec(sterownik silnika) i po przelaczeniu na benzyne p[are minut sie
ustawiac na ekonomiczny tryb
tak, sa prawidlowe
Myślałem żeby wykorzystać sonde lambda, do ustawienia mieszanki dla LPG.
zapomnij
Tu pozwolę się nie do końca zgodzić. To znaczy w instalacjach montowanych na
"chama" tak jest. Dynamika wtrysku benzyny pozwala kilkukrotnie w ciągu
sekundy regulować skład mieszanki w oparciu o odczyt z sondy, właściwie to
cały czas polega na oscylacjach bogata-uboga mieszanka. Instalacja gazowa II
generacji jest za wolna, i jeśli pozostawiamy podłączoną sondę do kompa
benzynowego to ten głupieje nie widząc reakcji (w sygnale z sondy) na swoją
pracę. Stosuje się emulatory sondy, które podają do komputera benzynowego
taki sygnał jak z prawidłowo pracującej Lambdy, a sondę podłącza się do
kompa gazowego który reguluje skład mieszanki na LPG.
bozoni
Temat: Masz Problemy ze swoim Renault > zapraszamy !
Jeżeli masz problemy z systemami elektronicznymi w swoim Renault zapraszamy
do AutoSerwisu BETA w Tarnowskich Górach (śląsk 30km od Katowic), posiadamy
szeroki zakres wiedzy jaki i sprzętu diagnostycznego fabrycznego NXR25, Easy
Clip.
Zajmujemy się naprawą sterowników AirBag, systemów sterowania silnikiem,
skrzynią automatyczną, zawieszenie pneumatyczne, UCH, kodowaniem kluczy,
kart i pilotów, przeprogramowywaniem UCH, naprawą/korekcją liczników.
Posiadamy duży wybór sterowników / kalkulatorów.
Zapraszamy w godzinach od 9.00 do 18.00 od poniedziałku do soboty.
tel. 0887-234-905
Witam,
Czy ja tez moglbym poprosic o przyblizony cennik uslug...
Mam problem z moim clio II 1.2 8V '99 . Prawdpopdobnie "rozjechal" sie sterownik
silnika.
Tak diagnoze jakis czas temu podal mi ktos od Was na tej liscie po opisie mojego
problemu.
Pozdrawiam
Kuba
Temat: Masz Problemy ze swoim Renault > zapraszamy !
Przeprogramowanie, ew. naprawa max 350zł.
Pozdrawiam
Auto Serwis BETA
Użytkownik "AutoSerwisBETA" <autoserwisb@zyx.plnapisał w
wiadomości...
| Jeżeli masz problemy z systemami elektronicznymi w swoim Renault
| zapraszamy
| do AutoSerwisu BETA w Tarnowskich Górach (śląsk 30km od Katowic),
| posiadamy
| szeroki zakres wiedzy jaki i sprzętu diagnostycznego fabrycznego NXR25,
| Easy
| Clip.
| Zajmujemy się naprawą sterowników AirBag, systemów sterowania silnikiem,
| skrzynią automatyczną, zawieszenie pneumatyczne, UCH, kodowaniem kluczy,
| kart i pilotów, przeprogramowywaniem UCH, naprawą/korekcją liczników.
| Posiadamy duży wybór sterowników / kalkulatorów.
| Zapraszamy w godzinach od 9.00 do 18.00 od poniedziałku do soboty.
| tel. 0887-234-905
Witam,
Czy ja tez moglbym poprosic o przyblizony cennik uslug...
Mam problem z moim clio II 1.2 8V '99 . Prawdpopdobnie "rozjechal" sie
sterownik
silnika.
Tak diagnoze jakis czas temu podal mi ktos od Was na tej liscie po opisie
mojego
problemu.
Pozdrawiam
Kuba
Temat: 1,4 16V (K4J) - czujnik obrotów wału
Konrad Janicki napisał(a):
Tez tak kiedyś miałem i wymieniłem czujnik połozenia wału bo na to
wskazywały obiawy (problemy z palenien nie ważne czy samochód zimny czy
ciepły), a okazał się czujnik temperatury wody.
Ten czujnik już wymieniałem.
Proponuje podłączyc pod
komputer i wtedy bedzie napewno wiadomo który czujnik:). Mnie to kosztowało
dwa czujniki i podpięcie pod komputer:), ale fakt problem zniknoł.
Akurat jeżeli chodzi o podłączenie "pod komputer" to mam tę komfortową
sytuację, ze idę do kumpla biorę KTS 500 i mogę się bawić do woli -
niestety Sirius 32 (sterownik silnika) nie raportuje żadnych usterek,
widocznie czujnik nie walnął jeszcze na tyle mocno żeby się to dało w
ten sposób zdiagnozować. Dzwoniłem dziś do sklepu z pytaniem ile taki
impulsator może kosztować, powiedzieli że 65 zł - za taką kasę jestem w
stanie zaryzykować kupienie go w ciemno.
Temat: 1,4 16V (K4J) - czujnik obrotów wału
Gregorius pisze:
Konrad Janicki napisał(a):
| Tez tak kiedyś miałem i wymieniłem czujnik połozenia wału bo na to
| wskazywały obiawy (problemy z palenien nie ważne czy samochód zimny
| czy ciepły), a okazał się czujnik temperatury wody.
Ten czujnik już wymieniałem.
| Proponuje podłączyc pod komputer i wtedy bedzie napewno wiadomo który
| czujnik:). Mnie to kosztowało dwa czujniki i podpięcie pod komputer:),
| ale fakt problem zniknoł.
Akurat jeżeli chodzi o podłączenie "pod komputer" to mam tę komfortową
sytuację, ze idę do kumpla biorę KTS 500 i mogę się bawić do woli -
niestety Sirius 32 (sterownik silnika) nie raportuje żadnych usterek,
A niby ktora to meganka ze mialaby raportowac wszystko przez obd zapewne
bo nie sadze zeby to cudo kts 500 raportowalo wszystko co idzie po CANie
Temat: Sterownik silnika - Cordoba 2001
Witam,
Dowiedziałem się, że w mojej Cordobie z 2001r (silnik AEH, 1.6)
rozhermetyzował się "sterownik silnika" przez co dostała się tam wilgoć. To
podobno powodowało (a właściwie, to jeszcze powoduje) brak możliwości
uruchomienia silnika.
Czy szanowni grupowicze mogą mi polecić kogoś w Warszawie, kto podejmie się
wymiany tego sterownika (na jakiś używany) i ponownie go zaprogramuje? W ASO
cena usługi jest tak kosmiczna, że nawet nie myślę by tam zaglądać..
Pozdrawiam,
Tomek
Temat: Sterownik silnika - Cordoba 2001
Witam,
Dowiedziałem się, że w mojej Cordobie z 2001r (silnik AEH, 1.6)
rozhermetyzował się "sterownik silnika" przez co dostała się tam wilgoć.
To podobno powodowało (a właściwie, to jeszcze powoduje) brak możliwości
uruchomienia silnika.
Czy szanowni grupowicze mogą mi polecić kogoś w Warszawie, kto podejmie
się wymiany tego sterownika (na jakiś używany) i ponownie go zaprogramuje?
W ASO cena usługi jest tak kosmiczna, że nawet nie myślę by tam zaglądać..
Naprawia takie sprawy Grabowski w Piasecznie, Cena usługi to 1200 netto lub
brutto nie dla firm. Gwarancja 1 rok. Auro trzeba dostarczyć na miejsce. Nie
kupuj z drugiej ręki bo nikt ci nie zaprogramuje immoblizera !!!
Temat: Podkręcanie 75KM...
Witam!
No właśnie... (jak w tytule)
Wpadła mi w oczy książka o silnikach do Skód, obejrzałem je sobie i tak
sobie myślę... Silniki 75KM i 101KM zewnętrznie prawie się nie różnią. W
książce ('Skoda Fabia', wydana przed kilkoma laty) opisane są różnice tych
sikników jako inny rozrząd (wałek rozrządu), inny sterownik silnika i inne
parę detali, m.in. miska olejowa. I tu pytanie : czy ktoś próbował przerobić
silnik 75KM na 101KM ? Jakimi elementami różnią się te silniki? Czy ktoś
dysponuje instrukcjami serwisowymi obu typów silników (samochodów z tymi
silnikami) i mógłby okreslić jakimi częściami różnią się te silniki
(samochody) ? Last but not least, ile ta przyjemność mogłaby kosztować i
gdzie możnaby toto zrobić? Różnica w cenniku 'comforta' z obydwoma silnikami
to 4500pln...
Oczywiście chodzi o silnik, a nie na ten przykład ABS...
Nie udzielałem sie jeszcze na tej grupie, więc trochę o sobie: Adam Sładek,
Skoda Fabia Fresh 75KM, pracuję w Warszawie.
Adam Sładek
Temat: Fabia, problem z zapalaniem
(...)a mianowicie tzw. czujnik obrotu
walu korbowego odpowiedzialny za strerowanie rozrzadem, iloscia paliwa i
iskry na swiecy zaplonowej. (...)
Za sterowanie rozrządem odpowiedzialny jest pasek zębaty, a ilość paliwa
(czas wtrysku) i moment wystąpienia iskry reguluje sterownik silnika (między
innymi na podstawie przedmiotowego czujnika, ale nie tylko). To tak na
marginesie, dla zainteresowanych...
Temat: Fabia, problem z zapalaniem
Za sterowanie rozrządem odpowiedzialny jest pasek zębaty, a ilość paliwa
(czas wtrysku) i moment wystąpienia iskry reguluje sterownik silnika
(między
innymi na podstawie przedmiotowego czujnika, ale nie tylko). To tak na
marginesie, dla zainteresowanych...
Dla ciekawosci zapytam czy zatatem wspomniany sterownik silnika to taki
dosyc duzy kwadratowy bialy element, ktory wisi po prawej (patrzac od frontu
na maske) stronie blisko pojemnika na plyn do spryskiwacza ? Skoda Fabia
euro
Temat: Fabia, problem z zapalaniem
| Za sterowanie rozrządem odpowiedzialny jest pasek zębaty, a ilość paliwa
| (czas wtrysku) i moment wystąpienia iskry reguluje sterownik silnika
(między
| innymi na podstawie przedmiotowego czujnika, ale nie tylko). To tak na
| marginesie, dla zainteresowanych...
Dla ciekawosci zapytam czy zatatem wspomniany sterownik silnika to taki
dosyc duzy kwadratowy bialy element, ktory wisi po prawej (patrzac od
frontu
na maske) stronie blisko pojemnika na plyn do spryskiwacza ? Skoda Fabia
euro
to je to :)
--
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Tylko głupcy wiedzą wszystko.
A i tak umierają nieświadomi.
pozdrawiam
Wojtek
Temat: Czy Wasze Fabie to tez taka tragedia?
Fabia Combi 1.4 MPI 80KM, 6500 kkm, rocznik 2007.
3 dni po kupieniu nie zapala od czasu do czasu, powtarza sie to w sposob
losowy, pomaga "wyjsc i wejsc", serwis stwierdza ze sterownik silnika do
wymiany. Wymiana. Miesiac spokoju, potem znow to samo. Serwis niczego nie
widzi. Gasnie w czasie jazdy i nie odpala. Serwis nic nie widzi, przepina
alarm z zaplonu na alternator. Miesiac spokoju. Znow to samo + po zgaszeniu
silnika potrafi sam sie zamknac z ludzmi w srodku. Po miesiacu cos
niemilosiernie lomocze z przodu przy ruszaniu, pieklo dzwiekowe, nie zapala,
laweta. Kamien wpadl miedzy oslone tarczy a cos tam i wygial ta oslone ktora
tarla o felge (jak oni to skonstruowali ze do tego doszlo?!), wystarczylo
odgiac. Poza tym wymiana czujnika polozenia walu korbowego bo bylo zwarcie.
Przez miesiac spokoj, potem znowu to samo, czasami nie zapala - wyjsc,
zamknac, otworzyc i... powtorzyc 2x i zapali... Zaczyna przeciekac uszczelka
przy tylnych drzwiach, podobno dosc powszechna usterka. Juz nia mam sily jak
na 8 miesiecy posiadania nowego samochodu, chyba sie przerzuce na
koreanskie.
W serwisie mowia ze ten model jest niezawodny tylko czasami ma wnerwiajace
drobne usterki...
No comments...
Pzdr.,
uC
Temat: Czy Wasze Fabie to tez taka tragedia?
uC pisze:
Fabia Combi 1.4 MPI 80KM, 6500 kkm, rocznik 2007.
3 dni po kupieniu nie zapala od czasu do czasu, powtarza sie to w sposob
losowy, pomaga "wyjsc i wejsc", serwis stwierdza ze sterownik silnika do
wymiany. Wymiana. Miesiac spokoju, potem znow to samo. Serwis niczego
nie widzi. Gasnie w czasie jazdy i nie odpala. Serwis nic nie widzi,
przepina alarm z zaplonu na alternator. Miesiac spokoju. Znow to samo +
po zgaszeniu silnika potrafi sam sie zamknac z ludzmi w srodku. Po
miesiacu cos niemilosiernie lomocze z przodu przy ruszaniu, pieklo
dzwiekowe, nie zapala, laweta. Kamien wpadl miedzy oslone tarczy a cos
tam i wygial ta oslone ktora tarla o felge (jak oni to skonstruowali ze
do tego doszlo?!), wystarczylo odgiac. Poza tym wymiana czujnika
polozenia walu korbowego bo bylo zwarcie. Przez miesiac spokoj, potem
znowu to samo, czasami nie zapala - wyjsc, zamknac, otworzyc i...
powtorzyc 2x i zapali... Zaczyna przeciekac uszczelka przy tylnych
drzwiach, podobno dosc powszechna usterka. Juz nia mam sily jak na 8
miesiecy posiadania nowego samochodu, chyba sie przerzuce na koreanskie.
W serwisie mowia ze ten model jest niezawodny tylko czasami ma
wnerwiajace drobne usterki...
No comments...
Pzdr.,
uC
Tylko wspolczuc - sam widzisz ze wiekszosc z nas jest zadowolona.
Zmien serwis
pozdr, krzysn
Temat: Wsakzówka tempreratury
nom napisał(a):
Niekoniecznie, ja miałem padnięty czujnik temp. i nie miałem problemów z
rozruchem, ECU jak zanotuje błąd czujnika temp. to ignoruje jego
wskazania i parametry dobiera na podstawie innych czujników. Jedynie
wieksze zuzycia paliwa zauważyłem. :-)
To powiedz z jakiego innego czujnika oprocz cz. temperatury sterownik
silnika AZE lub AME ma wiedziec jaka jest jego temperatura ? bo ja nie
kojarze takiego.
Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: Wsakzówka tempreratury
nom napisał(a):
To powiedz z jakiego innego czujnika oprocz cz. temperatury sterownik
silnika AZE lub AME ma wiedziec jaka jest jego temperatura ? bo ja nie
kojarze takiego.
Jeżeli jakikolwiek czujnik ulega awarii to ECU przechodzi w tryb awaryjny
i dobiera mieszankę na podstawie innych czujników. Jeżeli czujnik
temperatury jest uszkodzony, ECU odnotowuje bład i nie korzysta z jego
wskazań, bierze pod uwagę sondę lambda i czujnik MAF przy ustalaniu czasu
wtrysku. A jak masz gaz II generacji to można pomykać bez sprawnego
czujnika temperatury, ja tak jeździłem jakiś czas, bo w lecie to odpalam
od razu na LPG. :-)
Temat: Ciekawostka (advocacy)
Seweryn Habdank-Wojewódzki wrote:
Którko. Przesadziłem z tym "o wiele". Co do zawierania, to np. nie spotkałem
się w Adzie z metaprogramowaniem.
Z wielodziedziczeniem też się nie spotkasz.
Ale to nie jest tak istotne.
Zgadza się. Idiomy i narzędzia są narzędziem a nie celem.
Myślę, że tu
najważniejszy jest argument dostarczania przez producentów sprzętu
dedykowanych kompilatorów C.
To pół problemu. Drugie pół to dostarczanie przez producentów sprzętu
dedykowanych bibliotek i driverów do ich urządzeń - nie wszystko jest
procesorem i nie wystarczy tylko kompilować kod w wybranym przez siebie
języku. W systemach typu samolot występuje jeszcze cała masa urządzeń, z
którymi trzeba jakoś się komunikować. Problem w tym, że producenci
elektroniki nie są zainteresowani dostarczaniem bibliotek i driverów dla
wszystkich możliwych języków tylko dlatego że ktoś ma o nich dobre
zdanie i zwykle ograniczają się do dostarczenia bibliotek w... C/C++.
Oczywiście, można takie biblioteki próbować wykorzystać z innych
języków, ale co zrobić gdy potrzebna jest pomoc producenta? "Dzień
dobry, napisaliśmy se sterowanie samolotem w Haskellu, i Wasz
digitizer/sterownik silnika krokowego/łotewer nie bardzo działa. Help!"?
Może to się komuś wydaje dziwne, ale C/C++ niesie ze sobą znacznie
mniejsze ryzyko z punktu widzenia projektu jako *całości* a nie tylko z
puktu widzenia pewnych wybranych kryteriów porównawczych.
Temat: Synchronizacja czasowa
To może tak postawię problem:
Chdzi o sterowanie silnikami krokowymi tzn na porcie LPT chciałbym uzyskać
pojawiające się sygnały logiczne w pewnych odstępach czasowych np co
1/1000.
Najlepiej jakby działało to jednakowo na różnych maszynach. Może pomógłby
tu
jakiś proces wstępnej kalibracji?
robilem sterownik silnika krokowego sterowany przez lpt i bez zewnetrznego
kontrolera
nie uzdalo mi sie ( a bardzo sie staralem ) uzyskac plynnych obrotow na
predkosciach wiekszych nz 15-20
krokow na sekunde . A i przy takich malych predkosciach zdarzalo sie
''jakanie'' .
Jezeli ma kolega jakiekolwiek doswiadczenie w kontrolerach to zrobienie
sterownika pod rs a jest naprawde duzo prostsze (chocby w bascomie) niz
zmuszanie komputera do pracy w tak ekstremalnych
warunkach czasowych - no i setki razy pewniejsze .
pzdr wojtek
www.neuron.com.pl
Temat: Silnik krokowy
Sorry, głupotę napisałem. Zrozumiałem, że chcesz podłączyć sterownik
silnika krokowego do komputera. Bo jak chcesz podłączyć sam silnik do
komputera- to jest trudne. Lepiej kupić scalony sterownik za parę
złotych. Sterownik ma dwa wej cia: kierunek i krok. A wtedy- patrz mój
pierwszy post.
pozdrawiam
akon@polbox.com
Temat: Gdzie naprawic dysk twardy Caviar-a
Marcin Staniak napisał(a) w wiadomości:
<6rmptj$ft@korweta.task.gda.pl...
Poszukuje firmy lub osoby która pomogła by naprawic
dysk Caviar 22100
Obiawy :
Dysk stuka
BIOS go widzi
Trudno cos precyzyjnie ocenic ale mialem podobny objaw w Caviar 1600.
Chyba stukaly glowice a nie krecil sie silnik od talerzy.
Wymienilem scalak L 6232 (SGS-THOM) - sterownik silnika.
Pomoglo.
Andrzej.
Temat: LPT i Win2k/XP
Hej,
poszukiwałem w archiwum, ale nic nie znalazłem na ten temat.
Potrzebuję (sterownik silnika krokowego) wysterować LPT na poziomie
"drutów". Mam programy które już to robią, ale jeden działa tylko na
DOS-Win98 (to akurat proste) i programik skompilowany pod Lab Windows
działający też na WinXP. Sterownik silników krokowych chcę jednak
zintegrować z resztą dupereli i mają one działać też na maszynach nie
mających Lab Windows Run Engine (z różnych powodów nie mogę tego
zainstalować na tych maszynach). Ma ktoś jakiś pomysł? Driverów nie chce mi
się pisać, wolałbym jakiegoś gotowca. Normalnie używam MS-VC++.
Waldek
Temat: LPT i Win2k/XP
Waldemar Krzok wrote:
Potrzebuję (sterownik silnika krokowego) wysterować LPT na poziomie
"drutów".
Proszę zastanów się nad sensownoscią takiego rozwiazania - LPT zanika w
komputerach. LPT jest delikatne i łatwo je uszkodzić. LPT nie lubi
dużych odległości. LPT wcale nie musi się dać programowac na poziomie
portów. LPT mają różne konstrukcje wyjść (czasami ma to znaczenie). LPT
jest be ...
Nie wiem co to za urządzenie, ale akurat tak się składa, że sporo czasu
poświętam studentom robiącym tego typu zabawki, i większośc z nich
projektuje własnie na LPT. Efektem jest brak mozliwości wpięcia 2
urządzeń w jednegio PCta (karty LPT nie są tanie niestety). Straszne
problemy z zakłuceniami, i stosy spalonych komputerów (albo tylko LPT
albo cała płyta główna), głównie ze względu na brak rozumienia pojęcia
masy i prądu wyrównanczego. Poganiam kijem, jak widze rozwiązania na lpt ...
Jedyne sensowne rozwiązanie jakie możesz zastosować to coś pochodnego od
RS232 (np albo RS232 albo RS485) bo można w miare tanio kupić konwertery
USB-RS232, a popularnośc standardu w przemyśle jest na tyle duża, że
powinien jeszcze długo wytrzymać.
Cała zabawa to uC jakiś odbierający dane po RS i wystawiający na swoich
pinach. Zaletą tego rozwiązania jest możliwośc implementacji sum
kontrolnych i zwrotnych potwierdzeń.
Potraktuj tą opinie jako coś na przyszłośc, bo raczej nie będziesz tego
teraz przerabiał. Ale naprawde, nie warto stosować LPT.
Temat: Bezpieczewo na drodze
Witam.
Z bezpieczenstwem na drodze to ma niewiele wspólnego jak widac.......
raczej z zwiekszeniem zuzycia paliwa, policzmy cos by nie wyjsc z wprawy:
10 000 000 samochodów (nie mam pojecia ile ich jest, raczej wiecej) kazdy
przejedzie dodatkowo na swiatłach 8 000 kilomertrów w ciągu roku....
i spali około 0.1 litra paliwa wiecej na kazde 100 km (nowoczesne
samochody w których każdy miligram paliwa jest przez sterownik silnika
dokładnie oglądany spala wiecej........ :( r)
10 000 000 x 8 0 x 0.1 = 80 000 000 litrów paliwa,
i jest to szacunek raczej w dół niz w góre...
ile to jest w pln to sobie policzy każdy sam.....za kare
i gdzie są ekolodzy ? no niech mi ktoś powie gdzie ????
jak widac kwota jest wystarczajaca by opłacić mnóstwo "ekspertów"
"posłów" itp.....
........................
- Panie kelner - woła klient - ten kapuśniak jest za mało kwaśny.
ależ proszę pana, to nie jest kapuśniak, to jest rosół z makaronem....
- chyba że tak - jak na rosół z makaronem to jest dostatecznie kwaśne....
..........................
mm
Temat: Bezpieczewo na drodze
Gostek! schrieb:
M M napisał(a):
| Witam.
| Z bezpieczenstwem na drodze to ma niewiele wspólnego jak widac.......
Możesz rozwinąć myśl??
| raczej z zwiekszeniem zuzycia paliwa, policzmy cos by nie wyjsc z wprawy:
A wziąłeś pod uwagę fakt, że pewna duża cześć kierowców już wcześniej
jeździła cały rok na światłach ??
| 10 000 000 samochodów (nie mam pojecia ile ich jest, raczej wiecej) kazdy
| przejedzie dodatkowo na swiatłach 8 000 kilomertrów w ciągu roku....
| i spali około 0.1 litra paliwa wiecej na kazde 100 km (nowoczesne
| samochody w których każdy miligram paliwa jest przez sterownik silnika
| dokładnie oglądany spala wiecej........ :( r)
Eee, chyba odwrotnie. Chociaż i to nie jest regułą. Ale zazwyczaj nowsze
silniki spalają mniej. I ciekawe który silnik bada na jakim paliwie
jeździ. Chyba w Star-Treku :-)
już mój stary Kadett (rocznik 1985) to miał. Ustawiał się sam od 70 do
100 oktanów, choć zalecano tankowanie przynajmniej 88.
Waldek
tax:
stoi facet na stacji benzynowej i sika do baku. Przechodzień do niego:
panie, to nie normalne! Facet odpowiada: nie, super bezołowiowe.
Temat: Sterowanie silnika krokowego.
Witam posiadam silnik 2 fazowy bipolarny jak mi już jeden grupowicz
podpowiedział. Zrobiłem do niego sterownik silnika krokowego złożony z dwóch
mostków H i podłączyłem pod port drukarki. Teraz moje pytanie jak podawać
napięcie na uzwojenie silnika?? Bo narazie jak podaje na jedno uzwojenie +-
na nastepne to samo i znowu na pierwsze -+ i na drugie to samo to silnik
chodzi jakos tak jak by nie chciał. Z góry dziękuje za pomoc
Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: Sterowanie silnika krokowego.
Jarek napisał(a):
Witam posiadam silnik 2 fazowy bipolarny jak mi już jeden grupowicz
podpowiedział. Zrobiłem do niego sterownik silnika krokowego złożony z dwóch
mostków H i podłączyłem pod port drukarki. Teraz moje pytanie jak podawać
napięcie na uzwojenie silnika?? Bo narazie jak podaje na jedno uzwojenie +-
na nastepne to samo i znowu na pierwsze -+ i na drugie to samo to silnik
chodzi jakos tak jak by nie chciał. Z góry dziękuje za pomoc
Spróbuj zamienić podłączenie drugiej cewki.
Temat: Sterowanie silnika krokowego.
Witam posiadam silnik 2 fazowy bipolarny jak mi już jeden grupowicz
podpowiedział. Zrobiłem do niego sterownik silnika krokowego złożony z dwóch
mostków H i podłączyłem pod port drukarki. Teraz moje pytanie jak podawać
napięcie na uzwojenie silnika?? Bo narazie jak podaje na jedno uzwojenie +-
na nastepne to samo i znowu na pierwsze -+ i na drugie to samo to silnik
chodzi jakos tak jak by nie chciał. Z góry dziękuje za pomoc
Weź gdzieś narysuj i pokaż jak zrobiłeś uklad wejściowy. Tam pewno tkwi
przyczyna niepoprawnej pracy silnika. Tomek
Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: woltomierz 0-1V
... w moim autku dostępny przebieg obrazujący działanie lambdy był
prostokątem .
Może tak : "kształtem najbardziej podobnym do prostokąta" - krzywa sondy
lambda jest wcale nie taka stroma .
Sterownik silnika testuje sondę lambda po to by ustalić poprawność składu
mieszanki każdego cyklu silnika .
Testuje ją progowo ( najczęściej komparator na wejściu sterownika ) przy
0,45 - 0,75 V ( zależy od sondy i sterownika )
...Woltomierz ma służyć do pomiaru napięcia sondy lambda ... 0-1 V
I tu kolega dobrze traktuje temat . PODPOWIEM :
1. Zwykła linijka diodowa o szybkim narastaniu i opadaniu wyniku.
2. zakres 0 - 1 V jest jak najbardziej poprawny z tym że warto by zrobić
test przekroczenie tego 1 V a zbliżenie do + 5 V ( napięcie podciągania
sondy ) i zbliżenie do + 12 V ( w przypadku zwarcia podgrzewania sondy z jej
wyjściem )
A jak powinien na takiej linijce poprawnie wyglądać pomiar ?
Skoki od 0-0,25 V do 0,6-0,9 V z częstotliwoącią reakcji sterownika
średnio 1,5 Hz ) .
Tomasz Trojanowski
Temat: Samochodowa Sonda lamda - zapytania
On Oct 24, 2:37 pm, J.F. <jfox_xnosp@poczta.onet.plwrote:
A swoja droga to jak to w koncu z ta sonda lambda jest?
-przy mieszance optymalnej fluktuacje sa takie ze sonda
daje zmienny przebieg,
-to efekt petli regulacji - jest np za malo paliwa,
sonda to wykrywa, komputer wzbogaca, sonda wykrywa za bogata
mieszanke, komputer zubaza ..
Bo sadzac po tych emulatorach to wychodzi mi to pierwsze..
oba naraz... Sonda lambda ma bardzo wysokie wzmocnienie - roznica
zawartosci tlenu miedzy sygnalem nic a sygnalem wszystko jest
minimalna. Zrobienie petli sterowania ktora sie nie bedzie wzbudzac
(uwzgledniajac stale czasowe silnika i wydechu) jest niepraktyczne -
zbyt powolne. Wiec zaklada sie, ze oscylacje beda i sterownik silnika
kreci mieszanka, az sygnal z sondy zacznie ,,migotac'' - wiadomo, ze
jestes na krawedzi, ale chwilami masz za duzo tlenu, wiec wiadomo, ze
spalasz wszystko.
Temat: Sterownik silnika na LM555 prosba o konsultacje...
Kupilem niedawno na allegro sterownik silnika 12-24V taki:
http://www.skanowanie.com.pl/tmp/uklad.jpg
Q1 - Q3 - IRFZ48N
Q4 - IRF9540
element na dole - L7808CV
Uklad dziala ale jest jedno "ale" - silnik zmienil sie
w glosnik - odnosze wrazenie, ze czestotliwosc impulsow
jest zbyt niska.
Zmnijsz pojedmno ć C1, ale z rozwagą. Bo szybsze przełączanie może oznaczać
zwiększenie strat na tranzystorze.
Temat: Sterownik silnika na LM555 prosba o konsultacje...
| Kupilem niedawno na allegro sterownik silnika 12-24V taki:
| http://www.skanowanie.com.pl/tmp/uklad.jpg
| Q1 - Q3 - IRFZ48N
| Q4 - IRF9540
| element na dole - L7808CV
| Uklad dziala ale jest jedno "ale" - silnik zmienil sie
| w glosnik - odnosze wrazenie, ze czestotliwosc impulsow
| jest zbyt niska.
Zmnijsz pojedmno ć C1, ale z rozwagą. Bo szybsze przełączanie może
oznaczać zwiększenie strat na tranzystorze.
Jak bardzo zmniejszych - kilka (nascie) % czy kilka razy?
Co z ta dioda rownolegle do silnika - powinna byc?
q
Temat: Sterownik silnika na LM555 prosba o konsultacje...
| Kupilem niedawno na allegro sterownik silnika 12-24V taki:
| http://www.skanowanie.com.pl/tmp/uklad.jpg
| Q1 - Q3 - IRFZ48N
| Q4 - IRF9540
| element na dole - L7808CV
| Uklad dziala ale jest jedno "ale" - silnik zmienil sie
| w glosnik - odnosze wrazenie, ze czestotliwosc impulsow
| jest zbyt niska.
| Zmnijsz pojedmno ć C1, ale z rozwagą. Bo szybsze przełączanie może
| oznaczać zwiększenie strat na tranzystorze.
Jak bardzo zmniejszych - kilka (nascie) % czy kilka razy?
Tyle razy ile zmniejszysz pojemnosć wzrośnie częstotliwość i praktycznie
tyle razy zwiększą się też straty ciepła przełączania w tranzystorze
Co z ta dioda rownolegle do silnika - powinna byc?
Zabezpiecza tranzystor przez przepięciami na uzwojeniu silnika. Tak.
Temat: Procek z 4 UART
Piotr Wyderski wrote:
J.F. wrote:
| Tu chodzilo o druga strone: zamiast malego programu trzeba duzy
| uklad.
Co nazwiesz duzym programem i malym ukladem? :-)
Pojecia wzgledne.
| Poza tym 8 bitow portu mozna zmienic "w tej samej chwili"
To zrób na nim interfejs do DDRAMu. ;-)
No wlasnie. Albo zmien nastepny bit tego portu _polowe_ albo jeden
takt zegarowy pozniej.
Tak mozemy sie gadac jeszcze rok ;-)
Jedyne lekarstwo: wez alterke i sie pobaw. Po tygodniu Ci sie tak
spodoba, ze bedzie 'maly uklad' i niepotrzebny dlugi program.
A co mi sie najbardziej podoba? Po zmianie wsadu w Alterce i podlaczeniu
innych tranzystorow ze spawarki zrobilem sterownik silnika DC 3kW :-)
Na tej samej plytce :-)
Temat: Sterowanie silnikiem krokowym
Witam,
Mam taki problem: steruje silnikami krokowymi podlaczonymi poprzez sterownik
SMC64 do portu LPT. Problem w tym, ze impulsy musza byc podawane przez
komputer z pewna czestotliwoscia. Robie to w programie przy pomocy ilus tam
wykonan pustej petli. Jednak nie jest to doskonale rozwiazanie, gdyz na
roznych komputerach taka petla wykonuje sie z rozna szybkoscia. Interesuje
mnie czy istnieje jakis uklad (moze inny sterownik silnika krokowego) ktory
pozwolilby na sprzetowe opoznianie podawanych z komputera impulsow. Wydaje
mi sie, ze cos takiego musi istniec, bo przeciez drukarka drukuje z
jednakowa predkoscia, zarowno na szybkich jak i na wolnych komputerach.
Z gory dziekuje za wszelkie informacje.
Pozdrawiam
Piotr Listosz
plist@nafta.net.pl
Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: Sterowanie silnikiem krokowym
Piotr wrote:
Mam taki problem: steruje silnikami krokowymi podlaczonymi poprzez sterownik
SMC64 do portu LPT. Problem w tym, ze impulsy musza byc podawane przez
komputer z pewna czestotliwoscia. Robie to w programie przy pomocy ilus tam
wykonan pustej petli. Jednak nie jest to doskonale rozwiazanie,
A dokładniej- IMHO w zasadzie najgorsze możliwe. :-)
gdyz na
roznych komputerach taka petla wykonuje sie z rozna szybkoscia. Interesuje
mnie czy istnieje jakis uklad (moze inny sterownik silnika krokowego) ktory
pozwolilby na sprzetowe opoznianie podawanych z komputera impulsow. Wydaje
mi sie, ze cos takiego musi istniec, bo przeciez drukarka drukuje z
jednakowa predkoscia, zarowno na szybkich jak i na wolnych komputerach.
Ale drukarka ma własne sterowanie. I, w zasadzie, komputer w środku, który
steruje całą drukarką.
2 propozycje:
1) rozwiązanie z drukarki- dołożenie mikrokontrolera, który się tym zajmie (w
zależności od zastosowanego uC może to być rozwiązanie p.t. 'z armatą na
muchę'),
2) dobranie się do 8254 siedzącego na każdej płycie głównej od modelu AT wzwyż.
Czyli na każdej. Uwaga: windows może się pluć.
Temat: Sterowanie silnikiem krokowym
Piotr <plist@nafta.net.plwrote in message
Witam,
Mam taki problem: steruje silnikami krokowymi podlaczonymi poprzez
sterownik
SMC64 do portu LPT. Problem w tym, ze impulsy musza byc podawane przez
komputer z pewna czestotliwoscia. Robie to w programie przy pomocy ilus
tam
wykonan pustej petli. Jednak nie jest to doskonale rozwiazanie, gdyz na
roznych komputerach taka petla wykonuje sie z rozna szybkoscia. Interesuje
mnie czy istnieje jakis uklad (moze inny sterownik silnika krokowego)
ktory
pozwolilby na sprzetowe opoznianie podawanych z komputera impulsow. Wydaje
mi sie, ze cos takiego musi istniec, bo przeciez drukarka drukuje z
jednakowa predkoscia, zarowno na szybkich jak i na wolnych komputerach.
Z gory dziekuje za wszelkie informacje.
Pozdrawiam
Piotr Listosz
plist@nafta.net.pl
Witam.
Proponuje w petli opozniajacej wstawic instrukcje _outport(....)
np. for(i=0;i<max;i++)_outport(....) ;
Na moich komputerach (486, Pentium 200) jeden krok to 1.7us
Temat: Spalony wentylator pc
On Tue, 22 Feb 2005 15:00:03 +0100, predator198 wrote:
Przez głupotę podłączyłem wentylatorek odwrotnie, usłyszałem syk,
zobaczyłem dymek i po zabawie. Otwarłem i na oko uzwojenia są ok, tylko
spalił się taki układ...(właśnie nie wiem co to jest) ma 4 nóżki a na
obudowie ES211 03J. Wymiary 5 mm x 3.5 mm . Wentylator jest na 12V 0,08A
i jest z trzema kabelkami(jeden do reg. obr.). Jeżeli ktoś wie co to za
układzik to proszę o podpowiedź.
To jest oczywiscie sterownik silnika wentylatorka, bodajze z
czujnikiem halla na pokladzie.
Do dostatnia prawdopodobnie tylko z wentylatorkiem.
Ewentualnie scalak bedzie kosztowal 10zl, a najtanszy wentylatorek 9
:-)
A nie masz starego zatartego wentylatorka ? Scalak ma pewnie dobry.
J.
Temat: Sterownik silnika kokowego z podziałem 256 mikrokroków
Szukam bipolarnego sterownika z podziałem 256 mikrokroków (może też być 128
mikrokroków) miałby on sterować małym silniczkiem 12V 0.5A. W Polsce chyba
takiego nie kupie (szukałem ale nie znalazłem), niby mają w Wobicie taki za
600 zł ale jest on przeznaczony do dużo większych silników, także do takiego
małego się nie opłaca. Może ktoś widział gdzieś na stronach internetowych
taki sterownik? Jak nie znajdę będę musiał sam zrobić :(
Druga sprawa gdyby ktoś miał do odsprzedania silnik krokowy 0.9 stopnia taki
o podobnych parametrach czyli 12V 0.5A to niech się odezwie.
Temat: TDA5247HT
Witam!
Ostatnio spalil mi sie dysk quantum fireball lct08, na plytce
wyraznie widac, ze spalony jest scalaczek TDA5247HT. W necie
znalazlem tylko stronki innych uzytkownikow, ktorym sie
spalily tozsame dyski <- na zdjeciach kosc jest tak samo
zmasakrowana (pekniecie w tym samym miejscu) jak u mnie. Wg nich
kosc ta to sterownik silnika krokowego - prawdopodobnie
napedzajacego talerze. Na kosci jest logo Philipsa, ale
na stronce nie mozna znalezc pdf-a. Moze wiecie gdzie mozna w Polsce zakupic
taki scalaczek i jakie jest prawdopodobienstwo, ze reszta
elektroniki przezyla [pol kosci jest peknieta i jedna nozka z
tego ukladu "odparowala"]?
Z gory dziekuje za odpowiedzi!
Maciek T.
Temat: TDA5247HT
Mozesz sobie darowac zakup tego scalaka - nigdzie nie dostaniesz. Moze nie
wiesz, ale te uklady mialy wade technologiczna przez co efektem bylo mocne ich
grzanie a w efekcie "eksplodowanie". Zostaly wycofane a producent nie poczuwa
sie do winy. Niestety brak jakichkolwiek zamiennikow. Wiem to wszystko stad, ze
mam takie dyski i wszystkie na ta usterke przez co doinformowalem sie na ich
temat i moglby napisac "elborat":)
Jedyna szansa na uratowanie dysku (na jakis czas) jest upolowanie elektroniki
na Allegro lub calego dysku z uszkodzona mechanika.
Pozdrawiam
Witam!
Ostatnio spalil mi sie dysk quantum fireball lct08, na plytce
wyraznie widac, ze spalony jest scalaczek TDA5247HT. W necie
znalazlem tylko stronki innych uzytkownikow, ktorym sie
spalily tozsame dyski <- na zdjeciach kosc jest tak samo
zmasakrowana (pekniecie w tym samym miejscu) jak u mnie. Wg nich
kosc ta to sterownik silnika krokowego - prawdopodobnie
napedzajacego talerze. Na kosci jest logo Philipsa, ale
na stronce nie mozna znalezc pdf-a. Moze wiecie gdzie mozna w Polsce zakupic
taki scalaczek i jakie jest prawdopodobienstwo, ze reszta
elektroniki przezyla [pol kosci jest peknieta i jedna nozka z
tego ukladu "odparowala"]?
Z gory dziekuje za odpowiedzi!
Maciek T.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Temat: Silniczek??
Dnia 2004-12-16 23:30, Użytkownik mavs[NOSPAM] napisał:
Dnia 2004-12-16 23:20, Użytkownik Maksymilian Dutka napisał:
| Rozbierałem ok. 6 napędów CDROM, wszystkie po wsadzeniu płyty
| próbowały złapać ostrość jak złapały to zaczynały obracać CD. [...]
a jak nie wkladales plyty? :)
bo jak ja nie wlozylem plyty, to wysokosc soczewki n.p.m. wariowala... a
silnik probowal krecic plyta. Wiec co? Soczewka zogniskowala promien w
eterze? Przeciez plyty nie bylo a jednak obracal. Co do odpowiedzi na
pierwotne pytanie - mozna sprobowac wyczyscic ta nieszczesna soczewke.
Byle czystym izopropanolem naniesionym na koncowke miekkiego nie
pozostawiajacego wloskow materialu. Jesli to nie pomoze, trzeba bedzie
sie udac do serwisu. Moze to jeden z tych napedow ktore jednak najpierw
wykrywaja plyte a potem nia obracaja. Albo cos z tym silnikiem - zwykle
sterownik silnika krokowego (lubi sie grzac wiec moze sie przegrzac)
Temat: Najprostszyt sterownik silnika krokowego
Jak wykonac ?
Potrzebuje sterownik, ktory bedzie za pomoca jedengo impulsu przsuwal
silnik o jeden krok w przod lub w tyl
Moj pomysl jest nastepujacy: (czy on ma racje bytu ?)
8 bitowy rejestr przesuwny o stalej wartosci 10000000
gdzie 1 bedzie reprezentowalo stan wysoki na wyjsciu, a 0 niski
naciskajac przycisk ( czy tez wysylajac sygnal z lptka z kompa) wartosc
rejestru bedzie zmieniana na 01000000, pozniej 00100000 itd
Czy dobrze rozumuje ?
Ile sygnalow na sekunde mozna wysylac na lptka ? Czy zalezy to od
magistrali procesora czy nie ?
Temat: Procesor do zasilacza lab.
Piotr Pitucha napisał(a):
Użytkownik "Maksymilian Dutka" <maxdu@usunpoczta.onet.plnapisał w
wiadomości
| Jakoś nie mam dobrego zdania na temat odporności AVR-ów na zakłócenia.
To zerknij na modelarskie sterowniki silników 3F, Atmega 8 na płytce
duuuużo mniejszej niż pudełko zapałek pracuje sterując impulsowo
silnikami o poborze kilkudziesięciu A, w zasilaczu komfortowe warunki,
chyba że się zepsuje płytkę i zaczną po masach biegać dziwne rzeczy ....
Swego czasu miałem na ATmega16 sterownik silnika, przy przełączaniu
przekaźnika często się resetował, niestety z braku normalnego
oscyloskopu nie stwierdziłem co się działo ;)
Temat: Procesor do zasilacza lab.
Maksymilian Dutka pisze:
| Jakoś nie mam dobrego zdania na temat odporności AVR-ów na zakłócenia.
| chyba że się zepsuje płytkę i zaczną po masach biegać dziwne rzeczy ....
Swego czasu miałem na ATmega16 sterownik silnika, przy przełączaniu
przekaźnika często się resetował, niestety z braku normalnego
oscyloskopu nie stwierdziłem co się działo ;)
To powinienes miec zle zdanie o tym konkretnym projekcie/wykonaniu, a
nie o procesorze. Dlaczego nie napiszesz "jakos nie mam dobrego zdania o
przekaznikach" - tak samo winny jak ten biedny procesorek?
Uzywam atmegi w warunkach przemyslowych, testowo traktowane po nozkach
zapalarka piezo i nie dosc ze sie nie zawiesza, nie restartuje, to
dziala pare lat 24/7 bez problemu.
Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: czy ktos zrobił to szybciej?
| mi się udało to napisać w 20 cyklach zegarowych.
| (asm 8051)
| czy można zrobić to szybciej? może komuś sie udało?
| pozdro
A to chodzi o sztukę (ilość cykli), czy czas( w usek.)
wykonania operacji?
Bo jeśli to drugie, to ja bym kupił szybszy procek,
ewentualnie zmienił
cały algorytm, żeby rzadziej dzielił. ;-)
pzdr
Artur
jest to sterownik silnika krokowego. jego prędkosc musi być wyliczana na
bierzaco
(zadana prędkośc, przyśpieszenie oraz liczba kroków) kilkaset razy na
sekundę.
Maksymalna prędkość to 20k kroków/sek - tak więc sporo.
więc jedyne co mógłbym zrobić to przyśpieszyć zegar.
obecnie uzywam 89C52 i kwarcu 11059200 (z tego względu że to wszystko
jeszcze
komunikuje sie z PCtem). Procka raczej zmienic nie mogę (bo płytka już sie
robi)
A są może jeszcze jakieś szybsze kwarce z których można gładko wyliczyś
prędkości do RS'a
i które zniesie ten procek?
Temat: czy ktos zrobił to szybciej?
jest to sterownik silnika krokowego. jego
prędkosc musi być wyliczana na
bierzaco
(zadana prędkośc, przyśpieszenie oraz liczba
kroków) kilkaset razy na
sekundę.
Maksymalna prędkość to 20k kroków/sek - tak więc sporo.
więc jedyne co mógłbym zrobić to przyśpieszyć zegar.
obecnie uzywam 89C52 i kwarcu 11059200 (z tego
względu że to wszystko
jeszcze
komunikuje sie z PCtem). Procka raczej zmienic
nie mogę (bo płytka już sie
robi)
A są może jeszcze jakieś szybsze kwarce z których
można gładko wyliczyś
prędkości do RS'a
i które zniesie ten procek?
Jeśli to jest ATMEL to znosi fabrycznie 24MHz.
Czyli można dać kwarc 22,118400MHz, są powszechne,
np. TME lub Piekarz.
pzdr
Artur
Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: czy ktos zrobił to szybciej?
jest to sterownik silnika krokowego. jego prędkosc musi być wyliczana na
bierzaco (zadana prędkośc, przyśpieszenie oraz liczba kroków) kilkaset razy
na
sekundę.
Maksymalna prędkość to 20k kroków/sek - tak więc sporo.
Sterownik, a nie zwykły _czoperek_ - czy tak?
więc jedyne co mógłbym zrobić to przyśpieszyć zegar.
obecnie uzywam 89C52 i kwarcu 11059200 (z tego względu że to wszystko
jeszcze komunikuje sie z PCtem). Procka raczej zmienic nie mogę (bo płytka
już sie robi)
A są może jeszcze jakieś szybsze kwarce z których można gładko wyliczyś
prędkości do RS'a i które zniesie ten procek?
Ja z kolei zrobiłem kiedyś na 2313@10MHz czoperek dla 2 krokowych z
mikrokrokiem /4 na PWM-ie 30kHz i maksymalnie 30k krokami/s dla obu silników
jednocześnie. Wyszedł z tego moduł wielkości paczki fajek z 6 wejściami oraz
dwoma złączami dla bipolarnych krokowych (już po IRF-ach). Polecam więc użycie
jakiegoś AVR-ka, nawet pinologie mają identyczną do 52 (uwaga na reset - możesz
nie podłączać). Oczywiście program praktycznie od nowa :-(
A teraz zaspokój moją ciekawość - co to za sterowanie, że zlecasz dynamikę
ruchu w ręce tak małego procka? (jakoś nie mogę sobie wyobrazić 20kkroków/s
obliczanych na bieżąco przy zegarze 11MHz Wychodzi na to, że część z kroków
będzie _grupowana_, nie przeszkadza Ci to?).
Temat: Sterownik silnika krokowego
Witam.
Potrzebuję zbudowaćsterownik silnika krokowego (3 lub 2 fazy).
Zadaniem sterownika jest ustawienie silnika krokowego odpowiednio do
podanego napięcia.
Napięcie zasilania układu: 12V (samochód)
zakres pracy silnika 0 - 1000 kroków (silnik reguluje wysokość świecenia
reflektora - min. max.).
zakres podawanego napięcia 2-12V (regulacja wewnątrz samochodu)
Podaje 12V silnik ustawia się na 1000 kroku.
Podam 7V silnik ustawia się na 500 kroku.
podam 2V silnik ustawia się na kroku 0.
Proszę o pomoc - porady.
1) Na jakich układach można zbudować coś takiego?
2) Wydaje mi się, że trzeba użyć jakiegoś mikrokontrolera. Jeżeli tak to
jaki by był odpowiedni (mam małe doświadczenie w mikrokontrolerach).
3) Może ktoś wie gdzie mogę znaleść jakieś artykuły dotyczące sterowników
silników krokowych.
Dzięki, pozdrawiam.
Temat: sterownik silnika krokowego
Czesc
Sorry, ze zawalam liste ciaglymi postami o to, gdzie co mozna kupic, albo
czy jest jakis dystrybutor, ale mam dosc spora liste sklepow elektronicznych
istniejacych w internecie i gdy czegos szukam, to zazwyczaj "nie ma".
Szukam sklepu w Warszawie (nie koniecznie internetowego), w ktorym moglbym
kupic jednen z tych chipow:
UC3770A, UC3717 te dwa sa produkcji Texas Instruments, (a wlasciwie
Unitrode - jesli to jest pododdzial TI).
CS 3770, lub CS 3717 (uklady identyczne z powyzszymi, ale produkcji ON
Semiconductor - dawniej oddzial Motoroli).
Lub w koncu TCA 3727 lub TLE 4727 te dwa produkcji SIEMENS.
Czy zna ktos sklep gdzie kupie jeden z powyzszych, jakis inny scalak,
podobny (sterownik ok. 500 mA z ograniczaniem pradu, najlepiej na dwa
uzwojenia) ktorego PDF'a mozna sciagnac z sieci?
Rakbar
Temat: cos do samochodu
Obserwujac to co sie dzieje na drogach zastanawiam sie czy ktos
produkuje samochodowa wideo-czarna-skrzynke.
Ostatnio razem z zona i dzieckiem zostalismy zepchnieci na pobocze,
gdzie wpadlismy przy okolo 100km/h w taka mulde (szczesliwie nie byla
to wyrwa, a zafalowanie asfaltu), ze sterownik silnika
(najprawdopodobniej pod wplywem idiotycznego wskazania ktoregos z
czujnikow) wylaczyl zaplon. Po zatrzymaniu i rozlaczeni/zalaczeniu
stacyjki auto ruszylo.
To tylko jedno z wielu zdazen w jakich przydal by sie prosty
rejestraor tego co dzieje sie przed przednia szyba. Dzialajacy na
nieulotnej pamieci chodzacej w petli powiedzmy 5-10 minut. Gasnacej
automatycznie w minute po wylaczeniu silnika. Wiadomo prosta kamera
(jednakze pozwalajaca zidentyfikowac na zapisie nr. rejestracyjny
"oponenta").
mozliwe ulepszenia:
-zastosowanie lepszego obiektywu niz taki z kamery USB, tanie
obiektywy sa fatalne podczas pracy pod swiatlo, zastosowanie lepszego
pozwoliloby uzyskiwac mniej zadymione zdjecia pojazdow jadacych z
wlaczonymi swiatlami
-mozliwosc w spolpracy z druga kamera z tyl, zapisywanie w tym samym
urzadzeniu,
-klawisz trwale kasujacy zapis np. zapisanie calej kart zerami (kiedy
nie jest nam wygodny)
-???
Czy ktos taki sprzet produkuje? Czy bylaby mozliwosc skonstruowania
tego samemu? Najprostsza moze metoda to kamera USB, karta pamieci i
jakis mostek obslugujacy USB i przepychajacy dane na karte pamieci.
co o tym myslicie?
m.
Odpowiadajac na priva usun "-usun-to-" z adresu
Temat: uklad - rozstawienie elementow
zwłaszcza sygnał STEP - daj na wejściu tego sygnału na płytce opornik np.
10k do masy!. DIR też tak potraktuj na wszelki wypadek!.
Druga sprawa to sterowanie tranzystorami - masz bezpośrednio podłączone
bazy TIPów do wyjść bramek ??
Roman
1) hmmm... jak mam podlaczyc te rezystory do STEP i DIR? :/ do czego one
maja sluzyc?
2) oto schemat
http://stanton.ice.put.poznan.pl/grupa_1/temp/schematsterownika.jpg
rezystory podlaczone do bazy tranzystorow to rez. o wartosci 1K 1/4W
a robie to na podstawie tego schemaciku
http://www.aaroncake.net/circuits/stepper.htm ...chyba, ze macie jakis
madrzejszy sterownik silnika unipolarnego :/
Temat: Sterownik silnika - kilka pytań
Hej!
Projektuję PWM-owy sterownik silnika 24V 300W i w związku z tym kilka
pytań:
1. Jaka częstotliwość PWMa? Są jakieś wzory na najbardziej optymalną? Jeżeli
nie, to chociaż rząd wielkości - 30Hz czy 30kHz?
2. Zabezpieczenie mosfeta wyjściowego. Na razie są dwie diody Shottky'ego
MBR1045 (45V 10A) i dwa kondensatory ceramiczne 1nF 250V, będzie potrzebne
coś więcej? Słyszałem o dławikach szeregowo z silnikiem, to ma sens? Jeżeli
tak, to jak go policzyć?
3. Czy przy Ugs=16V (tyle wyjdzie z obecnego schematu) IRFP250 się nasyci?
Nie mogłem tego znaleźć w datasheecie...
Schemat wygląda tak: http://www.chmurka.net/r/bikepwr.png
Pozdrawiam.
Temat: Sterownik silnika - kilka pytań
Projektuję PWM-owy sterownik silnika 24V 300W i w związku z tym kilka
pytań:
1. Jaka częstotliwość PWMa? Są jakieś wzory na najbardziej optymalną?
Jeżeli
nie, to chociaż rząd wielkości - 30Hz czy 30kHz?
mozna dac 20kHz jesli ma dzialac bezglosnie
2. Zabezpieczenie mosfeta wyjściowego. Na razie są dwie diody Shottky'ego
MBR1045 (45V 10A) i dwa kondensatory ceramiczne 1nF 250V, będzie potrzebne
coś więcej? Słyszałem o dławikach szeregowo z silnikiem, to ma sens?
Jeżeli
tak, to jak go policzyć?
po oc 2 diody rownolegle?
nie lepiej wzmac 1 na wiekszy prad?
3. Czy przy Ugs=16V (tyle wyjdzie z obecnego schematu) IRFP250 się nasyci?
Nie mogłem tego znaleźć w datasheecie...
co znaczy nasyci sie?
wystarczy w zupelnosc i12V
Schemat wygląda tak: http://www.chmurka.net/r/bikepwr.png
do d...
daj dedykowany driver, np MAX627 lub na 3 tranzystorach : OE npn +
OCnpn+OCpnp
MOSFETowi musisz przepompowywac pojemnosc wejsciowa
Temat: Problemy z CD-ROMem
Janusz wrote:
kiedyś był to dosyć częsty wątek na grupie. zdaje się, że to sterownik
silnika był padnięty.
Tia... BA6869FP do wymiany ;-(
(Nie zaszkodzi przy okazji wymienić BA5937FP...)
P.S. Jak gdzieś znajdziesz scalaki - daj znać!
Przeczytaj więcej odpowiedziTemat: Maxtor DiamondMax Plus 9 - a wnętrze
MuNiO pisze:
| Witam. Poleciał mi ostatnio Maxtor DiamondMax Plus 9 250GB - w sensie, że
| przestał działać w zew. obudowie. Kupiłem elektronikę, bo wyglądała na
| nieźle przygrzaną, ale objawy są nadal takie same.
| Mam pytanie. Czy na wyjsciach silnika krokowego 2 ohmy to jest normalka? W
| zasadzie słychać jak kręci. Może przyczyna jest w głowicy?
| P.S.W życiu już nie kupię HDD w zew. obudowie bez wentylacji :/ (
| chłodzenia, rotacji powietrza ) jak zwał... :P
To najgorsze dyski jakie mialem , bardzo przegrzewajace sie
1. 3 miesiace - bad blocki
2. 4 miesiace - sterownik silnika o malo nie wywolal pozar w domu
i dla tego tej firmy już nie ma.
miałem 14 takich dysków upakowanych w macierzy
HORROR !!!!!
Temat: Maxtor DiamondMax Plus 9 - a wnętrze
Spinacz biurowy, MuNiO <maciej-rog@nospamgazeta.pl!
To najgorsze dyski jakie mialem , bardzo przegrzewajace sie
1. 3 miesiace - bad blocki
2. 4 miesiace - sterownik silnika o malo nie wywolal pozar w domu
Właśnie chciałem napisać, że gorszy jest chyba tylko Maxtor, ale spojrzałem na
temat... :)
Ogólnie również odradzam Samsungi (chociaż tu zdania są podzielone - ja mam
negatywne doświadczenia) i Quantumy (dwa miałem, dwa się fizycznie zapaliły).
Temat: Kit AVT 1314 i kilka pytań.
Hello !
Droga kupna nabyłem kit AVT1314. Jest to sterownik silnika krokowego.
http://www.ep.com.pl/archiwum/pdf/2001/08/23_24.pdf
Pozwala on na sterownie silnikiem czterfazowym (6 przewodów). Niestety
trudno mi takowy silnik zdobyć. I tu rodza się trzy pytania:
1. Gdzie kupić taki silnik ?
2. Czy mozna cos pozmieniać w układzie aby sterować silnikiem z 4 przewodami
??
3. Może znacie stronę z gotowym projektem podobnego sterownika na silnik z 4
przewodami ?
Temat: Kit AVT 1314 i kilka pytań.
przidz na gieelde elektroniczną, lub uzyj starego silnika ze stacji
dyskietek (tam sa 60przewodowe
pozdr vladi
Hello !
Droga kupna nabyłem kit AVT1314. Jest to sterownik silnika krokowego.
http://www.ep.com.pl/archiwum/pdf/2001/08/23_24.pdf
Pozwala on na sterownie silnikiem czterfazowym (6 przewodów). Niestety
trudno mi takowy silnik zdobyć. I tu rodza się trzy pytania:
1. Gdzie kupić taki silnik ?
2. Czy mozna cos pozmieniać w układzie aby sterować silnikiem z 4
przewodami
??
3. Może znacie stronę z gotowym projektem podobnego sterownika na silnik z
4
przewodami ?
--
VSS
Krzyk w ciemności nie ma cienia.
http://pyrypy.poznan4u.com.pl/pyrypy.php?state=showuser&userid=395913
Środek Europy: E 16.93895 N 52.43945
Temat: silnik krokowy - jaki??
Da sobie rade, tylko trzeba zrobic miekki start a nie od razu podawac
pelna
czestotliwosc. polecam www.silniki.pl
Własnie tutaj smigam i czytam o tych silnikach i sterownikach ale nie wiem
na co szczególnie zrócić uwagę.
właśnie miękki start. realizuje go sterownik silnika krokowego czy oto
trzeba zadbac podajac sygnał na wejscie CLK sterownika??
Dzięki za pomoc
Pozi
Temat: silnik krokowy - jaki??
Pozi wrote:
| Da sobie rade, tylko trzeba zrobic miekki start a nie od razu podawac
pelna
| czestotliwosc. polecam www.silniki.pl
Własnie tutaj smigam i czytam o tych silnikach i sterownikach ale nie wiem
na co szczególnie zrócić uwagę.
właśnie miękki start. realizuje go sterownik silnika krokowego czy oto
trzeba zadbac podajac sygnał na wejscie CLK sterownika??
WoBit robił takie, że robiły soft start same.
Temat: pomocy ukkłady PIC
Juliusz wrote:
kwpiotr napisał(a) w wiadomości: <37971102.66FA3@kki.net.pl...
| O czym wy tu gadacie
| nie znam układów AVR Urządzenie ma byc male i wazyc 16 gram 1scalak +
| tranzystor mocy i koniec
| chcę tego uzywac do sterowania
| Takie targi ktory układ jest lepszy uwazam za zbędne.
| Programowałem juz ale nigdy w asamblerze chcę po prostu rozpiski (kawę
| na ławę)
| co ktory rozkaz robi po POLSKU.
Bylo sie angielsiego uczyc :-) Albo zaniesc ksiazke to tlumacza :-)
A jak ty programowales mikrokontrolery bez znajomosci assemblera ? Mnie sie
wydaje, ze od tego sie zaczyna, zeby pozniej przesiasc sie na C czy BASIC
:-)
Juliusz
Święta racja!
Kawa na ławę jest w PDF-ach i notach aplikacyjnych...
Zapis symboliczny rozkazów PIC jest niezrozumiały ?!
(te parę niezbędnych słów można znaleźć w każdym słowniku
angielsko-polskim)
A propos co to ma być za urządzenie?
16 gram... czyżby sterownik silnika DC do modelu (latającego)
Pozdrawiam
K. Przemyski
Temat: pomocy ukkłady PIC
Bylo sie angielsiego uczyc :-) Albo zaniesc ksiazke to tlumacza :-
Ba....ale jaka ksiazke. to sie przetlumaczy
| A jak ty programowales mikrokontrolery bez znajomosci assemblera ? Mnie sie
| wydaje, ze od tego sie zaczyna, zeby pozniej przesiasc sie na C czy BASIC
czy ja mowilem ze programowalem mikrokontrolery, nigdy tego nie robilem dlatego
prosze o pomoc
Kawa na ławę jest w PDF-ach i notach aplikacyjnych...
Zapis symboliczny rozkazów PIC jest niezrozumiały ?!
(te parę niezbędnych słów można znaleźć w każdym słowniku
angielsko-polskim)
napewno znajdę
A propos co to ma być za urządzenie?
16 gram... czyżby sterownik silnika DC do modelu (latającego)
niewiele się pomyliłeś coś w ten deseń
nareszcie dyskusja wróciła na własciwy temat
widze ze jestes dobry w te klocki i mi pomozesz
mam pytanie czy nie ma jakiejs pozycji ksiazkowej typu Programowanie układów PIC
od A do Z.
Czesc Piotr
Temat: Jaka firma potrafi naprawić elektronikę dysku twardego?
Prawdopodobnie w elektronice jest inna wersja firmware któa nie jest zgodna
z zawartoscia obszaru SA dysku. Trzeba znaleźć dysk z identyczna wersja
firmware, a i to moze nie pomóc gdyz w niektórych dyskach czesc danych
strefy serwisowej przechowywana jest we flashu (np. dyski Fujitsu). Mozna
tez po prostu przelutować pamieci (szeregowy lub równoległy flash) z
uszkodzonego dysku do dobrej elektoniki. Przy odwrotnym podłaczeniu
zasilania najprawdopodobniej padł sterownik silnika talerzy lub jakas dioda
zabezpieczajaca, mozna ewentualnie podmienic te elementy ze sprawnego.
1. Czy to znaczy że uszkodzenie "poszło" gdzieś głębiej
(do głowic na przykład?)
2. Czy to znaczy że jednak występuje jakaś minimalna
choćby ale niezgodność elektroniki, ale wtedy dysk
powinien być chyba widoczny a co najwyżej niewidoczne
dane (sieczka jakaś).
3. Czy znajdę jakąś firmę, która potrafi naprawić elektronikę
żeby dobrać się do danych na dobrych przecież talerzach?
M
Temat: Jaka firma potrafi naprawić elektronikę dysku twardego?
Prawdopodobnie w elektronice jest inna wersja firmware któa nie jest
zgodna
z zawartoscia obszaru SA dysku. Trzeba znaleźć dysk z identyczna wersja
firmware, a i to moze nie pomóc gdyz w niektórych dyskach czesc danych
strefy serwisowej przechowywana jest we flashu (np. dyski Fujitsu). Mozna
tez po prostu przelutować pamieci (szeregowy lub równoległy flash) z
uszkodzonego dysku do dobrej elektoniki. Przy odwrotnym podłaczeniu
zasilania najprawdopodobniej padł sterownik silnika talerzy lub jakas
dioda
zabezpieczajaca, mozna ewentualnie podmienic te elementy ze sprawnego.
A znasz może firmę, ktora potrafi takie działania serwisowe
wykonać?
Chętnie skorzystam z czyichś doświadczeń, żeby nie eksperymentować
na jedynym posiadanym egzemplarzu elektroniki.
M
Temat: sterownik silnika krokowego
Witam
Mam stary ploter tnacy rolanda. Wydaje mi sie ze padl sterownik silnika
krokowego o oznaczeniu mtd2001 :
http://boss.iele.polsl.gliwice.pl/pdf/Shindengen/mtd2001.pdf
Pytanie 1
Czy dobrze kombinuje ze to raczej sterownik ?
Objawy sa takie :
- silnik probijac zmienic predkosc/kierunek bardzo drzy
- gdy obraca sie w jedna strone - wystarczy ze lekko dotkne naped i zaczyna
sie obracac w druga strone
- silnik probowalem podmienic na napewno sprawny - jest tak samo
Pytanie 2
Gdzie szukac takiego sterownika ?
Mpoze jakis dostepny zamiennik ?
Pzdr
PanAdol
Temat: sterownik silnika z stacji 5,25"
Witam,
jako, że nie umiem znaleźć tanio jakiegoś sterownika silnika krokowego
podobnego do 3517 to pomyślałem sobie, że może by spożytkować
sterownik+silnik z starej stacji dyskietek 5,25". Tylko mało o nim wiem,
czy ma ktoś rozpiskę co tam jest na każdym pinie? Czy jest tam
start/stop, prawo/lewo itp. ?
TIA Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: sklepy internetowe
| Niestety nigdzie nie moge u nas znalesc scalaka, a najblizszy sklep w
| stanach...
Dobrze jakbys podal typ scalaka. Ktos by moze wiedzial.
juz podaje - A3972SB - sterownik silnika krokowego z driverem.
Pytalem o to wczesniej, ale nie uzyskalem odpowiedzi.
Z roznych scalakow ten akurat swietnie pasuje do moich potrzeb.
Temat: Awaria HDD
Moze troche OT ale w sumie to elektronika sie wyglupia. Dysk Maxtor
60GB. Objawy: po podlaczeniu zasilania startuja talerze, potem jest
jeden czy dwa razy "cyk" glowicami, i dyska jakby sie wylaczal, talerze
miałem kiedyś takiego dziada co zaczął gasić się w trakcie pracy - nawalił chyba
sterownik silnika, pomogło na krótko zdjecie elektroniki i przeczyszczenie styków
pomiędzy silnikiem a płytką, pochodził jeszcze parę dni a potem się sfajczył układ
sterujący silnikiem, więc naprawa była niezbyt udana, ale dane udało się odzyskac
Pozdr KS
Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: scalaki do USB
Witam.
poszukuje ukladow (wraz z opisami) do komunikacji po USB.
pierwszym wykorzystaniem takich ukladow ma byc sterownik silnika krokowego
przez USB.
prosze o info na temat gdzie toto dostac, za ile i czy sa dostepne dokladne
opisy.
pozdrawiam
werner.
Temat: scalaki do USB
poszukuje ukladow (wraz z opisami) do komunikacji po USB.
EZ-USB -www.anchorcihps.com lub www.cypress.com (np. AN2125, AN2136,
EZ-USB FX dla USB 2.0)
TUSB3210 -www.ti.com
pierwszym wykorzystaniem takich ukladow ma byc sterownik silnika krokowego
przez USB.
Z USB jest taki problem, ze trzeba zwykle napisac wlasny sterownik pod
system operacyjny, którego sie uzywa. W przypadku produktów M$ wiaze sie to
z koniecznoscia przekopania przez DDK (Drivers Developement Kit). W
przypadku Linuxa jest jeszcze gorzej, chociaz tam akurat wiele rzeczy jest
juz zrobione (np. obsluga chipów EZ-USB cypressa). Jezeli wiesz jak wyglada
schemat i protokól komunikacji po USB, to pewnie wiesz czym to pachnie...
pozdr.
CHOOCH
Temat: scalaki do USB
EZ-USB -www.anchorcihps.com lub www.cypress.com (np. AN2125, AN2136,
EZ-USB FX dla USB 2.0)
TUSB3210 -www.ti.com
| pierwszym wykorzystaniem takich ukladow ma byc sterownik silnika krokowego
| przez USB.
Z USB jest taki problem, ze trzeba zwykle napisac wlasny sterownik pod
system operacyjny, którego sie uzywa. W przypadku produktów M$ wiaze sie to
z koniecznoscia przekopania przez DDK (Drivers Developement Kit). W
przypadku Linuxa jest jeszcze gorzej, chociaz tam akurat wiele rzeczy jest
juz zrobione (np. obsluga chipów EZ-USB cypressa). Jezeli wiesz jak wyglada
schemat i protokól komunikacji po USB, to pewnie wiesz czym to pachnie...
pozdr.
CHOOCH
dzieki wielkie. mikrokontrolery cypress to dokladnie to czego szukalem
pozdr.
werner
Temat: ładowanie - alternator
Włodzimierz Wojtiuk napisał(a):
| | | wowa napisał(a):
| Witam. Mam problem. Po dłuższym nieuzywaniu auta /1 mies/ uruchomiłem i
| kontrolka ładowania się paliła. Po włączeniu swiateł przygasła. Po
| ponownym
| uruchomieniu kontrolka świeci coraz mocniej tzn im wiecej dam gazu tym
| mocniej świeci. Samochód to Astra II. Akumulator mam nowy /3 miesiące/.
| Odpala dobrze na nim. Co może być przyczyną ?
| Prawdopodobnie poszły/a szczotki/a w alternatorze. Może regulator
| napięcia też. Niestety, bez rozebrania się nie doweisz :)
| ewentualnie kilka uderzeń w alternator ;)
| Włodek
Co wy piszecie?
Objawy wskazują na to że alternator ładujem tylko że nie gaśnie lampka
kontroli ładowania. Wskazuje to na uszkodzenie regulatora. Jeśli nie ma
przejscia przez szczotki to niestety lampka kontroli ładowania się nie
zaswieci wcale - a ładowania nie będzie.
==============================
Jeżeli wyłączę światła to kontrolka świeci mocniej. Tak na oko to
przypuszczam że może być ok 16V przy wyłączonych światłach. Wszystko to
sprawdzałem przy obrotach silnika nie większych niz 2000, bo mam strach że
się coś uszkodzi /sterownik silnika/.
Temat: ładowanie - alternator
wowa napisał(a):
Jeżeli wyłączę światła to kontrolka świeci mocniej. Tak na oko to
przypuszczam że może być ok 16V przy wyłączonych światłach. Wszystko to
sprawdzałem przy obrotach silnika nie większych niz 2000, bo mam strach że
się coś uszkodzi /sterownik silnika/.
No to chyba jednak regulator napięcia, bo dziwne, że wraz z obrotami
pali się mocniej, tak czy siak, albo samemu sprawdzić, albo jechać do
kogoś zgłową na karku, w nowszych samochodach chyba we wszystkich należy
wyjąc alternator całkowicie.. : /
Temat: ładowanie - alternator
Jeżeli wyłączę światła to kontrolka świeci mocniej. Tak na oko to
przypuszczam że może być ok 16V przy wyłączonych światłach. Wszystko to
sprawdzałem przy obrotach silnika nie większych niz 2000, bo mam strach że
się coś uszkodzi /sterownik silnika/.
Na oko to możesz odległości mierzyć. Weź miernik za 20zł i zmierz napięcie.
Jeżeli będziesz jeździł na uszkodzonym regulatorze to i akku Ci padnie.
Podobną sytuację miałem w świętej pamięci agencie 07 z tym że tam wymiana
regulatora była prosta i niestety szczotki wbudowane w regulator
(nierozbieralne).
Temat: ładowanie - alternator
xymax <xy@op.plwrote:
| Jeżeli wyłączę światła to kontrolka świeci mocniej. Tak na oko to
| przypuszczam że może być ok 16V przy wyłączonych światłach. Wszystko to
| sprawdzałem przy obrotach silnika nie większych niz 2000, bo mam strach że
| się coś uszkodzi /sterownik silnika/.
Na oko to możesz odległości mierzyć. Weź miernik za 20zł i zmierz napięcie.
Jeżeli będziesz jeździł na uszkodzonym regulatorze to i akku Ci padnie.
Jechałem przez noc kaszlakiem 400km, tak mi ładnie świeciło ;)
Na miejscu okazało się - poziom elekrolitu bliski 0 :(
Wymiana regulatora i zalanie dystylatem wystarczyło na powrót, piątego dnia
już nie odpalił i trzymiesięczny akumulator poszedł na złom.
Temat: Duża awaria komputera :/
On Wed, 12 Mar 2003 14:34:24 +0100, Tomasz Jaszowski wrote:
zacznij sie martwic :( ale najpierw sprawdz, bo na 99% jednym z uszkodzeni
jest zwarcie w zasilaniu HDD... a komp sie nie wlacza, bo zasilacz ma
zabezpieczenie przeciw przeciazeniowe (zwarciowe)... obejrzyj dokladnie
plyte dysku... szczegolnie miejsca w okolicy wtyczki zasilania...
Zacząłem martwić się już wczoraj. Co do płyty to jeszcze jej nie wyciągałem
ale od spodu wygląda wporządku. Dzisiaj będę miał elektronike od takiego
modelu tylko miesiąc starszego. Tylko nie mam 100% pewności czy tamta
elektronika jest dobra.
mialem kiedys cos podobnego, pomoglo wywalenie jakiejs diody (chyba
zabezpieczenie przeciw odwrotnej polaryzacji...) generalnie pomoglo...
posprawdzaj tez indukcyjnosci (jesli silnik dysku bedzie mial problemu z
rozpedzeniem talerzy)...
Najpierw wymienie całą płyte, bo mam ją za grosze...
jesli padl sterownik silnika, albo cos bardziej skomplikowanego, to wymiana
elektroniki powinna pomoc... generalnie IMHO nawet spora szpila w zasilaniu
nie jest w stanie uwalic elektroniki wewnatrz dysku (czyli tej
niewymiennej...), ale to tylko moja opinia oparta na doswiadczeniach z
dyskami z lat z przed 99roku (tylko takie mialem okazje uszkodzic... potem
juz sie nauczylem czego nie powinienem robic ;) )
No ten jest z końca 99 roku ;-)
Jutro wymienię elektronikę i zobaczę...
Temat: regulacja obrotow silniczka pradu stalego...
Witam.
Problem jest nastepujacy:
Sa dwa wyjscia z ukontrolerka (nieistotne jakiego), np. PA4 i PA5
i silniczek elektryczny pradu stalego.
i teraz:
gdy PA4=1 i PA5=0 to silniczek ma sie krecic w jedna strone,
gdy PA4=0 i PA5=1 to silniczek ma sie krecic w druga strone,
gdy PA4=1 i PA5=1 (lub PA4=0 i PA5=0) to silniczek ma sie nie krecic w
ogole,
a wiec w skrocie: zmiana biegunowosci zasilania tegoz silniczka...
Najprosciej to zrobic chyba na jakims podwojnym przekazniku,
ale chcialbym to miec bardziej elegancko rozwiazane,
tzn. albo jakis scalak - sterownik silnika (ale zeby byl latwo dostepny !)
albo jakis prosty (lub niezbyt skomplikowany) uklad na tranzystorach
(tyrystorach?)
acha - prad rzedu kilku amperow max, a napiecie - hmmm - rzedu 24V max.
pomozecie ? ...na pewno bylo gdzies w prasie, ale cos nie moge w swoim
archiwum znalezc...
pozdrawiam
Witek
PS
do tego jeszcze regulacja obrotow PWMem, ale tu chyba sobie poradze
Temat: regulacja obrotow silniczka pradu stalego...
Problem jest nastepujacy:
Sa dwa wyjscia z ukontrolerka (nieistotne jakiego), np. PA4 i PA5
i silniczek elektryczny pradu stalego.
i teraz:
gdy PA4=1 i PA5=0 to silniczek ma sie krecic w jedna strone,
gdy PA4=0 i PA5=1 to silniczek ma sie krecic w druga strone,
gdy PA4=1 i PA5=1 (lub PA4=0 i PA5=0) to silniczek ma sie nie krecic w
ogole,
a wiec w skrocie: zmiana biegunowosci zasilania tegoz silniczka...
Najprosciej to zrobic chyba na jakims podwojnym przekazniku,
ale chcialbym to miec bardziej elegancko rozwiazane,
tzn. albo jakis scalak - sterownik silnika (ale zeby byl latwo dostepny !)
albo jakis prosty (lub niezbyt skomplikowany) uklad na tranzystorach
(tyrystorach?)
acha - prad rzedu kilku amperow max, a napiecie - hmmm - rzedu 24V max.
pomozecie ? ...na pewno bylo gdzies w prasie, ale cos nie moge w swoim
archiwum znalezc...
do tego jeszcze regulacja obrotow PWMem, ale tu chyba sobie poradze
Jeśli PWM to przekaźnik odpada.
Kilka amperów to mało precyzyjne określenie.
Może L6203 (SGS).
Paweł
Temat: Komp. pokl. do auta.
Użytkownik "Krzysiek Sporysz" <spor@korelacja.com.plnapisał w
wiadomości
no to n kabelków (n-ilość cylindrów) z wejść tych cewek, zakłądając, że
raczej
dwa cylindry nie odpalają równocześnie, połączyć przez bramkę OR i
problem z głowy :)
nie, w silniku 360 stopni obrotu jest podzielone na 6 cylindrów i lataja one
w odpowiedniej kolejności tak aby nie bujało samochodem. Trzeba było wpiąc
sie w kostę za kompem.
A właściwie to może udąłoby się podłączyć pod obrotomierz (jeśli takowy
jest) i
impulsiki pobrać sobie z kabelka i już. Chyba że obrotomierz jest
'linkowy' z połączeniem
do silnika :)
Nie, obrotomierz i prędkościomierz (wskaźnik paliwa i temperatury również )
dostają impulsy z kompa a procesor w liczniku przelicza to na odpowiednie
wartości i podaje na sterownik silnika krokowego który macha wskazówkami.
Wszystkie zegary w BMW sa na silnikach krokowych. To powoduje, że jak sie
jedzie na wstecznym biegu to pokazuje predkość dodatnia a nie próbuje
złamać wskazówkę jak to ma miejsce w biednych wersjach na linkę :)
Artur VSS
Temat: MOSFET - sterownik silnika DC - zabebezpieczenie ...
Jest sobie sterownik silnika DC, tylko bardzo awaryjny.. tzn. czasem cos się
przypali, niema tam prawie żadnych zabezpieczeń. Tranzystory sterowane są
przez IR2184 napięciem 12 V, miedzy źródło a bramkę jest transil na 12 V,
poza tym na jest gasik R C (4k8 - 100n),
Czy moglibyście doradzić jak można by poprawić ten układ ?
IR'y mogą być zasilane napięciem do 20 V, wiec planuje podnieść napięcie do
18 V i transile między bramkę źródło -1.5KE18CA
Silnik ma znamionowo ok 250W, ale w impulsie prawie 2 kW, zasilany
napięciem 30 V, tranzystory IRF1405 - na 55V
Czy dobrze kombinuje żeby miedzy źródło a dren dąć transila ok 50 V 1
kierunkowego ( czy może być 2 kierunkowy? ) , a na przewody od silnika 50 V
( 2-kierunkowy) - gdzie można takie znaleźć? w tme są tylko na 47 i 56 V
Słyszałem ze gasiki LC spisują sie lepiej niż RC, ale jakie wartości tam dać
?od czego one zależą?
dodatkowo do zasilacza chce dać ogranicznik napięcia, zenerki dobrać na
troszeczkę ponad 50 V
http://img222.imageshack.us/img222/6184/ograniczniknl4.jpg
moglibyscie cos doradzic ?
Temat: MOSFET - sterownik silnika DC - zabebezpieczenie ...
On Jan 31, 9:19Â pm, "Rock" <rocky@wp.plwrote:
Jest sobie sterownik silnika DC, tylko bardzo awaryjny..
W szufladzie lezy silnik DC 0.15W. W robocie lezy silnik DC 60kW.
Granica sterowania na jednym MOSFETcie jest gdzies po drodze, ale nie
musisz sie tajniaczyc.
To raz.
A dwa, to porzadny rysunek - schemat istniejacego ukladu - CALEGO
stopnia mocy, a nie tylko MOSFETa.
Temat: sterownik silnika
potrzebuje projekt ukladu do sterowania silnikiem pradu stalego lub
zmiennego, praca rewersyjna(dwukierunkowa), chodzi o to zeby silnik obracal
sie z predkoscia kilka obrotow na minute z mozliwoscia regulacji predkosci.
Silnik zeby wykonywal polobrot
(o 180 stopni) i po czym zmienial kierunek obrotu .Praca jego mila miala byc
by ciagla.Silnik o mocy kilkudziesieciu lub kilkuset wat.
moj e-mail: nor@poczta.onet.pl
Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: sterownik silnika
On Mon, 28 Aug 2000 12:21:34 +0200, hostas <se@poczta.onet.plwrote:
potrzebuje sterownik silnika(500W) zeby silnik obracal sie o 180 stopni ,
praca ciagla, predkosc kilka obrotow na minute i mozliwosc regulacji
predkosci .Silnik mialby obracac logo.
Kup sobie mechanizm wycieraczek od samochodu dorob stabilizator na
6V ..
J.
Temat: sterownik silnika
J.F. <j@friko6.onet.plwrote in message
On Mon, 28 Aug 2000 12:21:34 +0200, hostas <se@poczta.onet.plwrote:
| potrzebuje sterownik silnika(500W) zeby silnik obracal sie o 180 stopni ,
| praca ciagla, predkosc kilka obrotow na minute i mozliwosc regulacji
| predkosci .Silnik mialby obracac logo.
Kup sobie mechanizm wycieraczek od samochodu dorob stabilizator na
6V ..
500W? I=500W/6V=83,3A. To prawie jak moi kochani Francuzi, ktorzy chcieli
dac silnik 1,1kW na 24V. Raczej sprobuj dobrac przekladnie "w pierwszym
lepszym GS-ie", jak mowil niezapomniany A. Rydzewski... Lub caly naped do
np. tasmociagu. Produkuje to kilka roznych "Gruppo Italiano", co gwarantuje
szczytowa jakosc... Gorzej z regulacja.
Marcin
BTW: Dzien dobry wszystkim grupowiczom! Czytam Was od jakiegos czasu, wiec
poczulem sie bezprawnie uprawniony do zabrania glosu :-) To moj drugi post,
z czego jestem bardzo dumny (niezaleznie od merytorycznej tresci moich 2
groszy).
M. (Elektronik, automatyk, mąż i ojciec ;-)
Temat: (OT) Poszukuje elektroniki do HDD QUANTUM FIREBALL CX13.0A
Prawdopodobnie ten sterownik silnika padajac uszkadza tez glówny procesor
dysku.
Kiedys kupilem dysk ze sprawna elektronika (wiem, bo dzialal tylko bady
mial
i nie formatowal sie), przelutowalem tego TDA5247HT do padnietego dysku z
takim peknietym scalakiem i niestety nie pomoglo.
Wnioskuje wiec ze jedyna metoda naprawy jest przelozenie calej
elektroniki.
Ja przekładałem. Do dysku który miał upalony ten scalak o którym piszesz
przełożyłem elektronikę z dysku z bad sektorami. Bios go wykrył, windows go
widział. Fdisk założył partycje, ale przy formatowaniu coś gruchnęło,
zaśmierdziało i elektronika zdechła.........Przełożona spowrotem do tamtego
z badami już nie ruszyła.
PawełJ
Temat: Wymiana elektroniki w HDD
Użytkownik "Jerzy" <jerzy@kki.net.plnapisał w wiadomo ci
Cześć.
Proszę o radę - lepiej kupić elektronikę od modelu działającego ale z bad
sectors czy dać sobie spokój.
Hmm, keidy dawno kieyd szczytem marzeń były jednotalerzoewww Quantumy 1,2Gb
miałem dwa takie jeden z bad-ami jak sie patrzy drugi po potraktowaniy
kantem stołu elektroniki :)
Udało się rozmontować tak że tylko się przłożyło obudowy z talerzami do
nowej elektroniki i działało. Dzisiaj można się naciąć i mieć dwa te same
dyski o delikatnie innej specyfikacji :(
Ryzyko jest, ale je li masz dwa te same modele.... ?? Aha, zależy jeszcze co
powodowało badsektory ??? Może mechanizm ?? Sterownik silnika ??
Temat: Pomysl na produkt? Mocomierz do lodki ;-)
Koncze wlasnie budowac lodke, uruchamiac sterownik silnika
elektrycznego i cos mi przyszlo do glowy...
Przydalby sie uklad mierzacy ilosc mocy pobranej z akumulatora.
Czyli amperomierz do kilkudziesieciu amper, woltomierz do 36V
jakis procesor i oprogramowanie. Sami wiecie lepiej niz ja ;)
Wyswietlacz moglby pokazywac ile % mocy pozostalo
(po uprzednim zaprogramowaniu pojemnosci akumulatorow)
badz po prostu ile W (Ah) pobrano. W wersji wyuzdanej moznaby
zrobic autokalibracje ukladu - zeby mierzyl ile mozna
wyssac mocy z akumulatorow przy danym pobieranym pradzie.
Nie widzialem chyba takiego ukladu na rynku?
Az sie prosi zrobic druga wersje z wbudowanym sterownikiem
PWM - zasialnie 24V, wyjscie na silnik 12V i miernik.
Taki luzny pomysl, moze ktos uzna ze warto sie tym zajac.
Chetnie przetestuje "mocomierz" w warunkach nawodnych :)
q
Temat: Pomysl na produkt? Mocomierz do lodki ;-)
Koncze wlasnie budowac lodke, uruchamiac sterownik silnika
elektrycznego i cos mi przyszlo do glowy...
Model czy prawdziwa łódka??
Przydalby sie uklad mierzacy ilosc mocy pobranej z akumulatora.
Czyli amperomierz do kilkudziesieciu amper, woltomierz do 36V
jakis procesor i oprogramowanie. Sami wiecie lepiej niz ja ;)
Mam coś takiego, popularnie nazywamy to Zbigowym miernikiem, prąd powiedzmy
do 50A, wyświetla odebrane Ah, napięcie i umożliwia sterowanie silnikiem
jeśli oczywiście jest on sterowany jak typowy silnik modelarski.
Tu możesz to zobaczyć, ostatnie fotki na stronie
http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t=4894&sta...
Nie widzialem chyba takiego ukladu na rynku?
Do dyspozycji płytka lub gotowy układ :) chyba mam jeszcze jedno i drugie
procesor Atmega32, program nie mój, nie mam źródeł więc o dodatkkowych
funkcjach trudno mi mówić
Az sie prosi zrobic druga wersje z wbudowanym sterownikiem
PWM - zasialnie 24V, wyjscie na silnik 12V i miernik.
Jeśli do silnika dopniesz sterownik modelarski to z tego miernika możesz nim
sterować potencjometrem, wyświetla prąd, napiecie, obroty silnika jeśli masz
czujnik optyczny, pobrane Ah i ma kilka pamięci do rejestracji pomiarów.
Pozdrawiam Piotr
Temat: Komputer od BMW
Cześć !
Mam następujące pytanie:
Mój kolega ma samochód BMW i pieprzy się sterownik silnika. Objawia się to tym że silnik pracuje niestabilnie, a niekiedy nie działa jeden z tłoków. W serwisie powiedzieli mu że elementy sterujące dają za duży prąd.
Czy ktoś wie co jest grane?
Przeczytaj więcej odpowiedzi
Temat: Komputer od BMW
Jacek Meyerhold <jacek@friko2.onet.plwrote in message
Cześć !
Mam następujące pytanie:
Mój kolega ma samochód BMW i pieprzy się sterownik silnika. Objawia się to
tym że silnik pracuje niestabilnie, a niekiedy nie działa jeden z tłoków. W
serwisie powiedzieli mu że elementy sterujące dają za duży prąd.
Czy ktoś wie co jest grane?
Wiesz w serwisach zwykle nie maja pojecia o elektronice i ciezko jest cos
ustalic na podstawie ich zeznan. Chyba jedyna metoda na poczatku jest
podmianka na niby "dobre" podzespoly, a pozniej mozna sie zastanawiac jak to
naprawic.
Zagladales do tego sterownika ?
Juliusz
Temat: <<<CO TO ZA ELEMENT?? >>>>
podobny układ jak w stacji dysków potrzebuje kupic taki układ może ktoś wie
gdzie można go kupić
| witam szukam informacji o elemencie z takim symbolami
| 1D4
| A13456A
Może sterownik silnika krokowego z flopa?
Robs.
Temat: Sterownik silnika krokowego
Poszukuje rozwiązania do sterowania silnika krokowego za pomoca maxymalnie 2
pinow.
Zalezy na sterowaniu tylko do przodu wiec powinien wystarczyc jeden pin....
lecz sterowniki do krokowych sa jakoś nieuchwytne (Wrocław)
Silnik zasilany 12V
Doszedlem do wniosku ze mozna by sprobowac z bramka cmos and i not
wychodzi ze trzeba 4 bramki and i 2 or...
wejscia podaja 2 piny w bitach od 0 do 3, a wyjscia sa 4 tyle ile w krokowym
;)
Czy szanowna grupa moglaby cokolwiek zasugerowac w temacie?
Moze sa inne rozwiazania? gotowe scalaki zamieniajace wejscie bitowe na
konkretne pojedyncze sygnaly na wyjsciu?
sam nie wiem...
Temat: Blad w 89S52?
Czesc,
Ostatni 89C52 mi umarl w trakcie prac :( no i czas przyszedl na 89S52,
zaprogramowalem i niby wszytsko ok, ale nie dziala licznik T2... Ten sam
program na c52 dzialal bez zarzutow, co potwierdzilem ponownie bo
odnalazlem
jeszcze jeden c52. Ktos wie cos na temat tego bledu? Program wyskrobany w
keil C, o ile ma to jakies znaczenie...
wiecie że coś w tym chyba jest.
ja eksperymentowałem z 2 układami 89s52 jenym w dipie drugi w plcc.
próbowałem je programować przez spi programatorem combo3. po kilku
nieudanych próbach
układ przestał podawać swoje ID (w trybie równoległym programator przestał
go rozpoznawać).
pomyślałem że przypadek. wziąłem drugi układ i po kilku próbach było to
samo.
postanowiłem więc sprawdzić czy układy jeszcze działają.
wpaliłem do nich program (napisany w assemblerze) mojej pracy inżynierskiej
napisany pod 89c52 (sterownik silnika krokowego)wykorzystujący wszystkie 3
timery. i co się okazało?
w układzie w obudowie dip nie chodziło przerwanie T2 natomiast układ w
obudowie plcc chodził poprawnie.
proponuje więc wszystkim zainteresowanym sprawdzić ukłacy w obudowie plcc.
a w jakiej obudowie używałeś układu??
pozdrawiam sławek
Temat: Regulacja obrotów silnika indukcyjnego..jak to robią?
techpro <tech@wp.plnapisał(a):
. jakim
sposobem on steruje w sposób płynny i czy w ogóle jest to płynność? Jak to
jest rozwiązane w tych wyrobach???
Taki "sterownik" silnika wentylatora(dmuchawy), to nic innego jak popularny
"ściemniacz" do żarówek.
Gdzie tkwi haczyk?
W bezwładności silnika z wiatrakiem - ujmując rzecz najprościej ;)
Piotrek
Temat: Regulacja obrotów silnika indukcyjnego..jak to robią?
o "ściemniaczu" wiem, ale regulator fazowy nie da płynności sterowania,
chyba ze by miał jakis sygnał zwrotny o prędkości obrotów wiatraka,a tak w
tych nawiewnikach nie ma.
techpro <tech@wp.plnapisał(a):
. jakim
| sposobem on steruje w sposób płynny i czy w ogóle jest to płynność? Jak
| to
| jest rozwiązane w tych wyrobach???
Taki "sterownik" silnika wentylatora(dmuchawy), to nic innego jak
popularny
"ściemniacz" do żarówek.
| Gdzie tkwi haczyk?
W bezwładności silnika z wiatrakiem - ujmując rzecz najprościej ;)
Piotrek
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -
http://www.gazeta.pl/usenet/
Temat: Komputer - Opel Kadett
Juliusz napisał(a) w wiadomości: ...
[...]
Sonda lambda to podstawowy czujnik w samochodzie. Siedzi kawalek przed
katalizatorem i wykrywa zawartosc tlenu w spalinach. jest to ogniwo
elektrochemiczne gdzie elektrolitem jest tlen. Daje na wyjsciu napiecie
okolo 0-1V. Jak to pada to glowny sterownik silnika nie potrafi okreslic
jak
dobrac sklad mieszanki i stad jaja z obrotami i gasnieciem silnika.
[...]
Juliusz
Zwykle leca do niej 4 kable.
Po co ?
Jakies wstepne podgrzewanie ?
Mozna gdzies znalezc dokladne charakterystyki ?
pzdr
Przeczytaj więcej odpowiedziTemat: Szynobus nawalił po ośmiu dniach jazdy.
[CIACH]
Podobają mi się produkty PESY i to jak walczy o różne rynki, ale to
bublowatość pospolita zaczyna mnie denerowować. Może znowy konkurencja
wróci do gdy.
Mick M.
Przecież napisali wyraźnie, że padł sterownik silnika spalinowego. To po
prostu sie zdarza, i winę za to nie ponosi PESA, ale producent silnika
Pozdrawiam
Stefan
P.S. Cos mi się wydaje, zę jedyną szansą na niezawodność jest ściągnięcie
jednostek z Niemiec. Może nie tak nowoczesne, ale w Zachodniopomorskim
pokazały, że można na nich polegać
P.S. 2: Wie ktoś, jak ma sie sprawa na Opolszczyźnie z zakupem właśnie
uzywanych jednostek z Niemiec?? Bo na razie to takie UFO. Każdy o tym mówi,
ale konkretów żadnych
Temat: Szynobus nawalił po ośmiu dniach jazdy.
Użytkownik "Stefan_Opole" <stevie13.mielo@konserwowa.o2.plnapisał w
wiadomości
Przecież napisali wyraźnie, że padł sterownik silnika spalinowego. To po
prostu sie zdarza, i winę za to nie ponosi PESA, ale producent silnika
To jak się to dzieje, że w zachodnich sznobusach zdarza się to żadziej ? U
nas co chwilę jakiś produkt PESY leży, (z resztą ostatnio wszystkich
producentów padają - widać sezon), a części silników producentów
zachodnich, którzy od lat produkują rozwiązania dla kolei, padają jakoś
częściej właśnie u nas.
Przyczyny jego padnięcia nie znamy - a może to poranna rosa napryskała w
obwody i "nie-wina" nie jest taka oczywista ?
Mick M
Temat: zamiana silnika na wiekszy...?
pare dni temu pisalem ze szukam silnika do Astry II. Niestety, dostanie
1.4
to prawie marzenie. Mam pytanie - co musialbym przerobic, gdybym chcial
wlozyc do auta silnik 1.6?
np: sterownik silnika ,immobiliser,kluczyki... Wydaje mi się to nieopłacalne
pzdr
Zbigi
Strona 1 z 3 • Znaleziono 221 rezultatów • 1, 2, 3